The Secret, igen...

För omkring 10 år sedan skrev jag så här om "The Secret":
 
"Kikade på en lattjo "dokumentär" igår som hette The Secret och handlade om "fenomenet" Law of attraction. Tanken är att man ska tänka positivt så får man precis allt man vill ha. Att man med positiva tankar attraherar det man vill ha så att säga. Med största sannolikhet rätt i sak, men ändå sätter dom bara någon slags mystifiering på något självklart. Är man positiv väcker man positiva känslor i andra, samt försöker man uppnå sina mål så kommer man ofta även att göra det. "Dokumentären" eller vad man nu ska kalla den blev således rätt fånig i längden..."
 
Jag kan inte säga att jag tycker annorlunda nu, dock kunde jag inte minnas själva produktionen när jag och Valle såg den igen igår. Alltså, jag kände igen budskapet, men inte innehållet. Eventuellt såg jag inte samma dokumentär då för 10 år sedan, men det känns märkligt. Utöver vad jag tyckte då för 10 år sedan reagerade jag nu på att det var väldigt mycket anekdotisk bevisföring. Trots kritiken gillar jag ändå budskapet.
 
Om vi ska gå till något mer seriöst så har jag även sett klart serien "Hitlers innersta krets". Mycket bra! Gav inte helt överraskande en bra bild över vilka som var i Hitlers innersta krets och hur de agerade mot och med varandra.
 
Jag såg även dokumentären "Jorden är platt" om människor i USA som tror att Jorden är platt eftersom det ser så ut. Lite knepigt tänkt kan tyckas. Det mest spännande var dock hur han som gjorde dokumentären kände sig efteråt. Han kände sig knepig eftersom han hängt med folk som tänkte annorlunda, som att ett eget tvivel smugit sig in. Typ, har jag rätt när alla andra säger annorlunda?
 
Jag och Valle såg även "Life on the road". David Brent från The Office som är ute på turné. Den hade sina poänger men var inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Vi har även sett "The 40-year old virgin" i veckan. Inte första gången för mig, men den var fortfarande bra :-).
 
I övrigt tycker jag att vi alla tänker positivt nu så blir allt toppen :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0