Pearl Harbor!

Idag har vi varit vid Pearl Harbor, platsen dar japanerna attackerade USA sa att de gick in i andra varldskriget. Vad hade hant om det aldrig hant? Hade Europa varit styrt av nazisterna da kanske? Eventuellt hade det inte varit sa illa men det ar anda en av de viktigaste platserna for den nutida historieskrivningen.
Forst var vi ute till USS Arizona, slagskeppet som exploderade nar dess ammunitionsforrad antandes av en japansk bomb. Drygt 1000 soldater dog mer eller midre ogonblickligen. USS Arizona vilar fortfarande pa botten, med vissa delar uppstickande over ytan, utanfor Ford Island i Pearl Harbor och det ar en speciell kansla att kunna aka ut dit och se vraket som fortfarande innehaller kropparna fran merparten av de stupade sjomannen.
Efter vart besok dar akte vi vidare for att ta oss en titt pa USS Missouri som ar det slagskepp dar fredsavtalet mellan Japan och USA undertecknades. Aven det kanns som en milstolpe for varldens moderna historia.
Vi har aven tagit oss en titt pa en stor atomubat och diverse torpeder och luftvarnskanoner. Det har saledes varit en valdigt intressant och lang dag idag.
image120
Jag vid USS Arizona och det som syns ar det som ar kvar av ett av skeppets kanontorn.
image121
Nils framfor USS Bowfin.
image122
Jag pa USS Missouri! Det ar sa coolt :-).
image123
Just precis har undertecknades fredsavtalet mellan Japan och USA.

Igar var jag aven uppe pa Diamond Head har pa Hawaii som ar en utsiktsplats vid en gammal krater.
image124
Valdigt svettig eftersom jag tavlade lite pa vagen upp... Ingen fick ga om mig men jag skulle om sa manga som mojligt :-). Hursomhelst en helt ok utsikt.

Kommentarer
Postat av: linus

käkat mycket god mat? mycket öl? ;)

2007-12-13 @ 13:04:54
Postat av: Anders O

När blir det hemkomst till Sverige???

2007-12-13 @ 16:12:30
Postat av: Andy

linus// njae blir inte sa mycket mat tyvarr... tappat en del i vikt :-(...

Anders// 22 december kommer jag hem

2007-12-14 @ 09:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0