Tarragona, Coma Ruga och Sitges

28 september 2015

Efter lite frukost och lite TV-tittande angående valresultatet så tog vi oss iväg till en av tågstationerna här för att kunna ta tåget till staden Tarragona några mil söderut. Tarragona är, förutom att vara en choklad-kaka, även den stad som var Romarrikets viktigaste på den Iberiska halvön. Det betyder att det finns väldigt mycket ruiner osv. från den tiden i den gamla delen av Tarragona, och det var därför vi åkte dit.

Tågresan till Tarragona var trevlig och rälsen går längs havet, ibland precis längs med vattnet, vilket är lite ovanligt i mina ögon. Det är även en mängd tunnlar osv, så på det hela taget var det en fin resa, och även tågen, som körs av Renfe, är av bra kvalité.

Framme i Tarragona började vi med att äta lunch, och det blev trerätters med lite olika rätter, vilket är vanligt på restaurangerna här nere.
Av musslor, risblandningar, boquerones m.m., som det bjöds på, var den här efterrätten en klar favorit. Den kallas crema catalana och påminner om crème brûlée, men är inte riktigt samma sak. Det är baserat på mjölk, äggulor, socker och redning, och har vanligvis en karamelliserad yta av socker. Smaskens!

Sedan blev det att gå runt några timmar i Tarragona. Vädret var perfekt, och det var inte speciellt många turister i staden, så det var lugnt och trivsamt att knalla runt och titta på alla gamla ruiner och dylikt, och det hade säkert varit ännu mer intressant om jag varit bättre påläst på romartiden. Några av höjdpunkterna är katedralen, en hyggligt bevarad amfiteater, murarna runt gamla staden och utsikten över havet.
Del av stadsmueren som omger den gamla delen av Tarragona. I vissa delar av muren är det även bostäder inbyggt i muren.
Den gamla amfiteatern i Tarragona som byggdes på 200-talet och kunde ta upp till 15 000 besökare.
Havsutsikt!
...och en kunde köpa äkta svenskt lösgodis på den nya La Ramblan i Tarragona. Kom tydligen ett lass med godis från Sverige varannan vecka :-).

Nu kände vi oss rätt nöjda med Tarragona, och det blev att ta tåget till den lilla strandstaden Coma Ruga där Rosers familj har en av alla sina hus och lägenheter, och där vi skulle sova över. Efter att ha köpt lite tillagad mat i en matbutik blev det att kika lite på TV-kanalen Paramount som visade storfilmerna "Super Man 3" och "Death Wish 4", varav den senare kanske inte är den bästa film som någonsin producerats.

29 september 2015

Dagen började med en promenad längs stranden i Coma Ruga, men hela Coma Ruga var övergivet så här års. Skön att slippa en massa turister, men här var det faktiskt för lite människor över lag :-). Vi kikade lite på en naturlig källa med sötvatten som rinner ut i havet, och som även används som spa-vatten på några av hotellen i staden.
Det påstås vara livligare på sommaren. En tisdagsförmiddag i september är det dock ganska lugnt på strandpromenaden i Coma Ruga.
Vatten från källan med sötvatten som ska vara bra för diverse hudåkommor, som alla sådana här källor påstås vara.

Innan vi åkte vidare mot Sitges så stannade vi på ett bageri och köpte lite coca, vilket är ett platt och avlångt bakverk som kan ha diverse topping. Jag glömde ta bild på det, så ni får väl googla om ni vill veta hur det ser ut.

Ja sedan blev det alltså som så att vi tog tåget till Sitges; en stad som är känd för fest och en stor gay-community, samt en film-festival.

Vi var rätt hungriga och vår plan var att äta något innan vi utforskade staden. Vi hade kollat upp tre olika restauranger som skulle vara bra, men när vi väl hittade dem visade det sig att alla var stängda under dagen. Till slut blev det att vi käkade på en italiensk restaurang vid namn Charla.

Sitges är en trevlig liten stad med mysiga gränder och fina hus, och med direkt närhet till strand och hamn, men samtidigt kändes det knappt som en var i Spanien när en gick runt i staden. Trots att det inte är högsäsong för turism just nu så var många av de människor en såg i Sitges inte spanjorer, vilket gjorde att det kändes som att vara lite var som helst egentligen. Så mitt intryck av Sitges blev väl att det är en charmig stad utan egentlig charm, om ni förstår hur jag menar.
En av de smala och mysiga gränderna i Sitges där flaggorna för självständighet är tydliga.
Försök till posering, i övrigt hamn och strand i Sitges.

Sedan blev det tåget tillbaka till Barcelona, och där blev det sushi samt att se Champions League matchen mellan Barcelona och Leverkusen, dock inte på plats denna gång. Innan läggdags blev det även att kika på "Requiem for a Dream" som åter var ett stycke mycket bra film.

30 september 2015

Idag blir det nog inte så mycket, utan mest njuta av sista dagen av ledighet, samt att åka hem till Sverige.