Hamburg

25 mars 2016

En något annorlunda dag som först innebar Västerås, sedan dubbla träningspass, för att avslutas med att resa till Hamburg. Bias och tåget kom i tid och resan till Arlanda rullade på utan större intermezzon än ett signalfel i Kungsängen. Det sinkade dock bara tåget en tio minuter, och jag sov när det rapporterades, så ingen onödig oro för mig där :-).

Efter en flygbusstur var vi framme på Arlanda i god tid. Säkerthetskontrollen var som vanligt på Arlanda bemannad av ocharmiga människor. Vet inte vad det är med Arlandas personal, men roliga liv verkar de inte ha. Mat blev det på en pub-restaurang jag inte kan namnet på innan vi boardade planet. Resan med Germanwings var sedermera lugn och i tid.

Framme på flygplatsen i Hamburg var det bara ta tåget för dryga tre euro för att komma in till centralstationen i Hamburg. Planet gick rätt sent på kvällen så vi var framme på tågstationen i Hamburg omkring 22-23 på kvällen. Vi hade inte med någon karta och på centralstationen kunde en gå ut på båda sidor om järnvägen, så vi hamnade på fel sida. När vi löste det genom Google Maps kom det fram någon lurig snubbe och frågade vad klockan var och sedan fick jag en öl över mig från en galen punkare som stod på ett högre plan. Den första upplevelsen av Hamburg blev alltså så där, och jag blev rätt lack. Det var dock bara att bita ihop och vi hittade snart vårt hotell "InterCityHotel Hauptbahnhof". Hotellet var/är rent, snyggt men trist. Vi hade sedan bara en queen-säng att dela på. Vår tanke var sedan att gå ut och partaja. Vi tog varsin öl från mini-baren och gick ner till lobbyn för att se om det fanns något bar-område i närheten. Vi visste att området St. Georg låg i närheten och att det där skulle finnas barer och dylikt, men att det var populärt bland homosexuella. När vi frågade om det i lobbyn fick vi information om att det var farligt att gå dit och receptionisten verkade tro att vi var homosexuella. Vi gick istället mot Altstadt, dit vi fick en halvdålig beskrivning. Trots att det var fredag var det inte en käft ute. Vi gick förbi några dyngraka ungdomar och allt kändes ogästvänligt och öde. Allt det här i kombination, samt trötthet, gjorde att ialf jag blev fasligt omotiverad till att göra någonting, och framåt 00-snåret var vi tillbaka på hotellet utan att ha hittat någon bar. Vi hade givetvis hört talas om Reeperbahn, men vi bodde långt därifrån, och trodde det fanns andra stadsdelar i närheten där mer normal baluns kunde förekomma, men som sagt, inget vi fann första kvällen. Halvtaskig start skulle jag vilja säga!
Jag tror jag hade önskat varsin säng.

26 mars 2016

Fördelen med att det blev lugnt kvällen innan, och att vi kom rätt tidigt i säng, var att vi kom upp tidigt dagen efter. Vi hittade ett bra café vid namn "Campus Suite" som verkar vara en populär kedja i Hamburg och där inmundigade vi frukost. Solen sken också denna dag, så det kändes redan mycket bättre.

Vi hade bestämt oss för att gå Sandeman's "free walking-tour" vilket vi gjorde, och den visade sig vara väldigt bra. Guiden, amerikanen Eddie, pratade bra och tydlig engelska och gjorde i mitt tycke en mycket bra insats som guide, vilket inte alltid är fallet med de här turerna. Vi togs bland annat till Rathaus, Sankt Peters-kyrkan, S:t Nikolai-kyrkan, Speicherstadt, fick se Elbe, Elbphilharmonie och Hafen City. Att Hamburg förstördes totalt i en eldstorm 1943 av de allierade och att över 40 000 människor fick sätta livet till under en veckas bombningar är väl allmänt känt, men att staden även drabbades av en nästan lika förödande brand 1842 var nytt för mig.
Rathaus - Rådhuset i Hamburg. Mycket vackert.
Delar av det som är kvar av S:t Nikolai-kyrkan efter de allierades bombningar.
Här nere startade branden 1842, och så här ser det ut i Hamburgs vattenleder när det är ebb. Ganska risigt, och mycket finare när det är flod :-). S:t Nikolai-kyrkans torn som renoveras i bakgrunden.
Speicherstadt, med karaktäristiska tegelbyggnader uppförda en gång i tiden som lagerbyggnader i den stora hamnen.

När vi knallat klart blev det mat på den tyska restaurangen "Zum Brandanfang" för traditionell hamburgsk mat i form av en rätt med olika tillagade fisksorter. I Hamburg är det fisk som gäller, och inte fläsk som i andra delar av Tyskland.
Nyttigt!

Sedan gick vi hem för en planerad power-nap.
På vägen till och från hotellet passerade vi alltid Binnenalster, en sjö som kommit till efter att floden Alster dämts upp någon gång för länge sedan.

Att vi tog en power-nap berodde mycket på att vi skulle på ett pub-crawl senare och att vi visste att det således skulle bli en sen natt.

Vi bestämde oss för att gå till platsen för pub-crawlen, Reeperbahn, och det gjorde vi för att vi tänkte att vi kunde stanna på några barer på vägen och för att se området Schanzenviertel. Promenaden tog dock en 40 minuter så till slut blev det nästan lite stressigt. På vägen passerade vi TV-tornet och Planten un Blomen. Det senare är någon slags park, men vi gick bara utanför.

Schanzenviertel visade sig vara något alldeles särskilt. Under lördagskvällen var det konserter överallt på gatorna och folk överallt. Hela området är även väldigt alternativt, och det på ett positivt sätt, vi pratar inte Söder i Sthlm här, utan här ser människorna nedgångna ut på riktigt och varenda hus är fullt med graffiti. På det finns det en mängd små alternativa butiker och barer. Vi hade dock lite bråttom och var hungriga, så vi gick bara in på en asiat-kedja vid namn "Bok" för mat och en öl innan vi skyndade vidare ned till Reeperbahn. Det är nog i Schanzenviertel en bör gå ut, eller ialf börja kvällen i Hamburg, och inte på Reeperbahn.
FC St. Pauli är populära i området, och är det område där Reeperbahn ligger.
Ja, skylten säger allt.

Starten för pub-crawlen var på Beatles-Platz på Reeperbahn. Att The Beatles har ett eget torg här beror på att de slog igenom i Hamburg.
Beatles-Platz med statyer av alla som varit med i The Beatles.

Här fick vi också information om att det går att dricka alkohol på gatan i Hamburg bara en inte dricker ur glasflaskor. Burkar och muggar går dock bra, och har en öl kvar efter att en lämnar en bar så kan en få en mugg för att hälla upp resten av ölen i.

Det var rätt många som hade anmält sig till pub-crawlen, så den blev lite rörig och inte så familjär som jag hade hoppats. Den började på en bar vid namn "99 cent" där allt kostade 99 cent. Det innebar i princip en öl eller 2 cl av all möjlig sprit. Vi fortsatte sedan vidare till två andra barer jag inte kommer ihåg namnet på, och sedan ett irländskt ställe (Thomas Read) som var någon blandning mellan pub och klubb för att sedan sluta på ett hip-hop-ställe som vi tror kan ha varit "Molotow". Inget för mig och Bias direkt, men vi försökte ha så roligt som möjligt ialf :-). Nu ställdes klockorna om under natten, så jag vet inte riktigt när vi kom hem, men det var fortfarande mörkt ialf, så kanske omkring 4-5 efter inköp av kebab. En hygglig kväll, men inte så bra som jag hade hoppats. Dock alltid kul att träffa människor från Moskva, Brooklyn, Perth, Linz och Münster vilket inte tillhör vanligheterna i Örebro :-).

27 mars 2016

Vi vaknade rätt sent och var rätt sega av naturliga anledningar. Jag var dock tröttare än jag brukar vara, vilket delvis kanske hade med den förlorade timmen att göra. Vi gick iväg till "Campus Suite" för frukost/brunch igen, men den här gången gick vi sedan tillbaka till hotellet för mer sömn. Vid 16-tiden började vi komma i balans och knallade iväg till museumet under S:t Nikolai-kyrkan och som främst handlar om "Operation Gomorrah", alltså det myckna bombandet av Hamburg 1943.
Firestorm.
Det i rött fanns inte kvar efter att operationen var över...

Vi fick dock stressa igenom museumet eftersom det stängde 17, men vi hann nog se det mesta ändå eftersom det inte är så stort.

Sedan bar det av till nästa kyrka, S:t Mikaelskyrkan. I den kyrkan kan en nämligen gå upp i tornet för att kika på utsikten vilket vi också gjorde. För att gå upp till utsiktsplatsen måste en gå en dryga 500 trappsteg och även passera klockspelet. Den här dagen var det söndag och då ringde de i klockorna lite extra av någon anledning, så precis när vi skulle passera klockorna drog de igång. Det klingar ganska högt att stå bredvid dubbla kyrkklockar kan jag numera intyga.
Vi blev en aning lomhörda.

Väl uppe i tornet var det dock trevlig utsikt.
Hamnen och Elbe i motljus, därför lite mörkt.

Klockeländet var dock inte slut med detta, för när vi gick ner så började de ringa igen, så det blev dubbelt upp!

Vi kom dock ut från kyrkan till slut och jag tror inte vi har drabbats av någon tinnitus heller :-). Vi knallade nu istället ned till hamnen.
Jag nere i hamnen med den väldigt dyra och rätt fula Elbphilharmonie i bakgrunden, vilken är byggd för att bli ett landmärke för Hamburg.

Det var nu påskdag och även tyskarna är lediga under annandagen, så tanken var nog att skulle försöka balunsa lite även den här kvällen. För att ladda upp gick vi först till en restaurang vid namn "A Casa do Benfica" där de hade bilder på diverse portugisiska fotbollsspelare och även verkade prata portugisiska sinemellan. Vi beställde även här en tallrik med diverse fisk, men denna gång tror jag det var grillat och inte stekt. Till det delade vi på en flaska vitt vin, vilket dock inte tog så värst.

Vi fortsatte sedan till Elbetunneln, en tunnel under floden Elbe, och till "Hard Rock Café" för ytterligare en öl, men jag kände mig inte speciellt motiverad trots det. Tanken var sedan att ta någon mer öl runt Reeperbahn eller i Schanzenviertel, men när vi passerade Reeperbahn var det så mycket horor som drog i en att jag mest blev förbannad och kände att det här orkar jag inte med ikväll. Jag hatar när folk rycker i mig! Vi pinnade därför rätt snabbt förbi Reeperbahn och satte kurs mot Schanzenviertel istället.
Kaiserkeller, klubben där The Beatles hade sina första spelningar utanför England. En sidogata till Reeperahn.

Det var betydligt lugnare denna kväll i Schanzenviertel och vi hittade inte direkt något ställe att gå in på heller, och vi letade väl inte jättenoga heller. Jag var som sagt sliten och omotiverad och hade ingen lust att vara risig en dag till. Vi gick istället tillbaka samma väg som vi gått kvällen innan, fast åt andra hållet :-). Påskdagen blev alltså rätt lugn, men vi hann trots allt med en hel del turistande trots den sega starten.

28 mars 2016

Pigga och glada under annandagpåsks morgon alltså. Frukost blev denna morgon på "World Coffee" istället. Inte lika bra som "Campus Suite" men kul att prova något nytt.

Tanken med dagen var främst att kolla på modell-tåg :-). Så blev det också! I Hamburg, i Speicherstadt, finns nämligen Miniatur Wunderland som är världens största modelljärnvägsanläggning, och det i den skala som jag byggde med när jag var liten. Det här är riktigt coolt och det tuffar säkerligen runt en 1000 tåg-set i miljöerna. Miljöerna är bland annat inspirerade av Hamburg, Skandinavien osv. Tåg från Green Cargo, SJ och Tågkompaniet tuffar omkring där :-).
SJ-tåg som kör runt vid LKAB:s gruva.
Ett tåg från Green Cargo tuffar in på stationen.

Jag blev riktigt inspirerad att börja bygga modelltåg igen :-).

När vi kände oss nöjda med detta efter ett par timmar blev det åter traditionell tysk mat på restaurangen "Deichgraf", vilken nog även var den trevligaste restaurangen vi åt på under resan. Jag åt en risotto och Bias en soppa.

Sedan hade vi tänkt att gå på en föreställning om Hamburgs historia som heter "Hamburg Dungeon". Det ska vara skådespelare som reaktivt spelar upp diverse händelser från Hamburgs historia. Dessvärre fanns det inte på engelska denna dag, så det blev inget med det :-(.

Vi gick då istället och kikade lite inuti Rathaus för att sedan gå tillbaka till hotellet för en power-nap. Idag skulle vi upp 04.00 på morgonen så därför blev det inte så mycket under gårdagskvällen. Vi gick till restaurangen "Gasthaus un der Alster" som låg i närheten av hotellet och käkade kött. Mycket blodigt och gott. Inte så mycket folk där när vi var där vilket var skönt och en trevlig servitris från Menorca som undrade var vi varifrån.

Ja som sagt, tidig morgon imorse. Efter lite problem med att köpa biljett till tåget till flygplatsen gick dock resan bra. Det här med att betala med kort i Tyskland är nämligen svårförståeligt. Ibland fungerar det, ibland inte, ibland måste en ha ett tyskt kort osv... Vi lyckade även hamna i priority-lane genom säkerhetskontrollen, så det gick fort :-). Var dock ett misstag.

Som summering så tror jag att det är möjligt att ha riktigt kul gällande baluns i Hamburg om en har lite kunskap om staden. För oss blev det väl så där. Annars finns det mycket att göra och staden är rätt vacker med allt vatten och prisnivån är lägre än den är i Sverige gällande mat och alkohol. För oss tycker jag att sightseeingen levde upp till förväntningarna, eller kanske något bättre, men att vi inte lyckades med partajandet :-). Resan får dock endast godkänt eftersom den inte innebar något utmärkande roligt förutom tågen :-).