Film

En grå dag med regn i luften.
 
Hetast på nyheterna förefaller vara en pappa som blivit mördad efter att han hamnat i en konflikt med unga gänggrabbar. Som vanligt ska en hålla sig lite försiktig till den information som finns i dagsläget, men ingen lär vara förvånad att sådant här händer i Sverige.
 
Det var dock lite film jag skulle skriva om.
 
Vi såg under två kvällar den moderna romantiska komedi-klassikern "How to Lose a Guy in 10 days". Det är en på många sätt superfånig film med Kate Hudson och Matthew McConaughey. Jag hade eventuellt sett den en gång tidigare, men jag är långt ifrån säker. Kan blanda ihop den med någon annan film. Hursomhelst, det finns tusen saker att kritisera filmen för, men samtidigt är den jättebra. Kemin mellan huvudkaraktärerna är jättefin och dialogerna är roliga nästan hela tiden. Det är mycket om hur kvinnor bör, och inte bör, bete sig mot män osv. Jag skrattade högt många gånger :-). En på många sätt underskattad film.
 
För några år sedan tänkte jag se om "Tinker, Tailor, Soldier, Spy", men då hittade jag den inte på någon streamingtjänst. Jag vet inte om det var av en slump, eller om jag letade efter filmen, men jag såg för ett par dagar sedan att den fanns på SVT Play och bestämde mig för att se den. Jag har sett filmen förut, men mindes den som rätt rörig. Varför jag ville se den igen för några år sedan har jag för mig berodde på att jag lyssnat på en intervju med Tomas Alfredson. Jag har sedan jag såg filmen första gången tänkt att jag ska se om den för att eventuellt se om jag då skulle uppskatta filmen mer. Så här efter att nu ha sett filmen en gång till är väl känslorna blandade. Fotot i filmen är excellent, allt är väldigt stiligt och snyggt gjort. Även skådespeleriet är mycket bra, men där slutar nog mina hyllningar. Det är superrörigt att hänga med i filmen. Bärättandet är dåligt. Det känns som en film som är passande att hylla, men som egentligen inte är jättebra. Det är lite som att filmen kan vara svår att kritisera för att en är rädd att en inte förstått. Att en ska framstå som dum, men det är filmen som inte riktigt är så bra som den ofta beskrivs. Förutom att handlingen är svår att hänga med i är även karaktärsuppbyggnaden väldigt tunn. Det är svårt att förstå varför karaktärerna gör som de gör osv. "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" är därmed i mitt tycke en delvis överskattad film.
 
Det får räcka för idag :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0