Notorious!

Det blev vinter igen. Mer eller mindre snöstorm under eftermiddagen. Det gjorde ont i ansiktet när jag gick hem efter fotbollen efter jobbet.
 
När jag pluggade såg jag en del äldre filmer. Jag försökte gå igenom någon topplista från IMDB. Det blev en hel del filmer av Hitchcook då. Jag kan väl inte påstå att jag såg dem noggrant eller anlayserade dem, men "The Rear Window" och "Fåglarna" minns jag som bra. Jag kan dock inte minnas att jag då såg filmen "Notorious!", vilket är lite konstigt eftersom den verkar anses vara en av världens bästa filmer. För några månader sedan såg jag en dokumentär om filmen som heter "Hitchcock, Bergman och Notorious". Efter det tänkte jag att jag måste se filmen, vilket jag gjorde igår, med hjälp av Youtube. Nackdelen med att se fllmen på Youtube var att textningen var lite konstig, men annars var det bra kvalitet på streamen. Jag upplevde filmen som bra, men inte som något mästerverk. Nu idag såg jag om nyss nämnda dokumentär om filmen och förstod analyserna lite bättre osv. Det är ju svårt att förstå en analys på något en inte sätt så att säga :-). Det gjorde att filmen lyfte. Små detaljer och teman som jag inte tänkte på när jag såg filmen. Det där är rätt vanligt, att jag inte uppfattar alla detaljer som manusförfattaren och regissören tänkt. Jag är nog inte ensam om det, men upplever det som intressant. Alltså att en upplever saker olika, även om en ser samma sak. Det utifrån sin egen uppmärskamhet, erfarenhet osv. 
 
Det var ingen ny spaning, men det slår mig ibland, som nu :-).
 
I övrigt känns kroppen sliten, så det är nog bäst att jag går och lägger mig :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0