Alexander den store

Det har blivit rätt mycket av Alexander den store för mig under den senaste veckan. Det med anledning av att Melvin förra helgen pratade om serien "Alexander - En gud blir till" på Netflix. 
 
Jag har aldrig riktigt intresserat mig för Alexander den store. Han har ju inte så mycket med oss uppe i nordeuropa att göra, så det är väl rätt naturligt, men samtidigt är han en av världens mest kända härförare. Han var även extremt framträdande i Skopje i Makedonien, så det hade inte varit konstigt om jag försökt lära mig lite mer om honom tidigare. Å andra sidan är det inte alltid det finns aktuella serier, böcker, poddar osv tillgängliga när jag får ett intresse för något eller någon.
 
Hursomhelst, under den senaste veckan har jag sett den ovan nämnda serien och lyssnat på ett par poddar om Alexander den store. Jag tyckte serien var rätt bra. En blandning av dramadokumentär och kommenterande experter. Jag vet inte om jag blev mer imponerad av Alexander än vad jag blev icke-imponerad av Darius III. Det är ju även svårt med källorna, var Darius III:s armé verkligen så stor i vissa slag som vissa källor påstår osv?
 
Något jag fann intressant var att Alexander menade att han var son till guden Zeus. Det där går verkligen igen genom historien, alltså att vara son till en gud, eller att ha kontakt med en gud, eller någon guds sändebud. Jag förstår att en person gärna gör sken av det, men jag har så svårt att förstå att någon vill tro på det. Det hade varit lättare att förstå om det var mer ovanligt, men det är ju mängder av personer som påstått det här genom åren.
 
En annan sak jag finner intressant är att Alexander är så stor i Makedonien. De har väl kanske inte så många andra storheter, men är han verkligen en person en vill lyfta fram så mycket? Han vann en massa slag, men så väldigt mycket mer lyckades han väl inte med? ...och blev något bättre med honom?
 
Jaja, Alexander den store är ialf en intressant person i världshistorien, och nu har jag lite mer kunskap om honom än tidigare :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0