Armémuseum

Klockan är redan 15.30. Tiden springer iväg. Träning på förmiddagen, lite frukost efter det och sedan en sväng till Armémuseum. På så vis har dagen spenderats.
 
Det är påskafton idag också. En för mig helt meningslös högtid, men jag är glad för att vara ledig några dagar. Är det något parti som driver frågan om att avskaffa röda dagar i kalendern? Jag vet inte riktigt var jag står i frågan, men principiellt är jag nog för avskaffande av röda dagar, och att de blir semesterdagar istället.
 
Vi återvänder till Armémuseum. Det var överraskande stort och bra. Nästan lite väl stort. Det är något med att orken och koncentrationen går ned efter en timme ungefär, ialf hos mig. Det fanns mycket att kika på. Intressantast för mig var en enigma-maskin. Vet inte om jag sett en sådan på riktigt förut, men de kommer alltid upp när det berättas om andra världskriget. Även lite blandade känslor att få hålla i en AK5 igen.
 
Det fanns en tillfällig utställning om kontakterna mellan Sverige och Ukraina genom åren. Då hade min ork gått ned och hungern smugit sig på, så jag orkade inte ta in den ordentligt, men den är nog väldigt intressant. Jag var desto mer koncentrerad på de permanenta utställningarna om Sveriges militära historia.
Vacker byggnad. Det ser nästan ut som att kyrkan Hedvig Eleonora och museet är samma byggnad :-).
Det mest spännande på museet, den legendariska enigma-maskinen, eller krypteringsapparaten :-).
 
Det fick bli dagens nya upplevelse. Väldigt fin dag dessutom. Över tio grader varmt och solsken. Sommarjackan passade utmärkt :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0