Bröderna Nobel

Rackarns, en timme mindre såg jag nu! Kan vi inte avskaffa de här tidsbytena?
 
Igår eftermiddag satte jag mig och kollade på serien "Bröderna Nobel". Inte för att jag var supertaggad, men jag kände att serien kunde vara intresseant, och den överraskade positivt. Jag lärde mig väldigt mycket. Exempelvis själva grundpremissen, jag visste inte att Alfred hade flera bröder som också var framgångsrika. Andra saker jag fastnade för var "Den nobelska smällen" i Heleneborg (där en av bröderna dog), att bröderna bildat ett framgångsrikt oljebolag i Baku som förstatligades av Ryssland efter revolutionen där, att Alfred Nobel hade ett hus och även dog i San Remo i Italien. Hade jag vetat om det hade jag nog gått förbi huset i somras när vi var i San Remo.
 
Jag får väl se till att besöka det där Nobel-museet i Karlskoga nu :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0