Camus

Dagen i sig har väl inte bjudit på något särskilt. Träning och jobb. Jag lyssnade in mig lite mer på The Wannadies inför konserten på lördag efter jobbet. Det blir lite myskänsla i kroppen när jag lyssnar, men mer om det efter konserten.
 
Jag har sagt det förut, men nu säger jag det igen, det är smidigt med en Kobo, alltså läsplattan jag har. Där kan jag, som tidigare nämnts här, köpa böcker och få dem nedladdade direkt till plattan. De senaste dagarna jag har läst Camus "Främlingen". Att läsa något av Albert Camus har jag tänkt göra rätt länge. Det började efter att jag lyssnade på något avsnitt av "Hur Kan Vi" för kanske ett par år sedan, och någon nämnde Camus där. Som synes har det tagit mig ett tag att komma till skott :-).
 
"Främlingen" handlar om en snubbe som bor i Algeriet. Han är rätt likgiltig till sin omgivning. Han bryr sig exempelvis inte jättemycket om sin mamma, som bor på ett äldreboende, och när hon dör ger han ett avmätt intryck inför de han träffar på begravningen osv. Han skjuter sedan ihjäl en arab på en strand efter att de bråkat tidigare under dagen. Han har dock svårt att förklara varför han gör det. Under den följande rättegången har han dessutom svårt att försvara sig själv, och ger även där ett avmätt intryck inför hela processen. Han döms sedan till döden för mord och önskar efteråt att han inte skulle vara fängslad, men tänker även att det spelar mindre roll när en dör. Det kommer ju ändå vara en massa tid och händelser en missar efteråt, oavsett när en dör typ.
 
Att inte vilja bry sig så mycket om sin omgivning är väl något vi alla fantiserat om, och ibland även önskat att inte göra, så det känns inte så revolutionerande. Det går dock emot vad som anses rätt och riktigt, så på så sätt är det lite intressant att läsa. Att våga skriva det, och att även göra det stilistiskt bra, är något jag blir mer imponerad av än att det i sig är speciellt tankeväckande.
 
Även om jag låter lite negativ här blir jag ändå sugen på att läsa mer av Camus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0