Emigration

En rätt så händelsefattig dag för mig. Jag försökte springa en engelsk mile så fort som möjligt efter jobbet. Jag hade mätt upp den, men lyckades ändå springa fel, så jag sprang för långt. Var väl förvisso bättre att det blev längre än kortare :-).
 
I slutet av förra veckan läste jag ut "Emigrationen till Amerika" av Tomas Blom. En rätt kort och lättläst bok om emigrationen. En introduktion kan en väl säga. De vanliga sakerna tas upp; New Sweden, Chicago, Erik-Jansarna osv. Givetvis även befolkningsökning, organisation av resor, ekonomiska orsaker, dåliga skördar, religionsförtryck osv. Mycket som är sig likt än idag när det handlar om emigration. Jag tycker dock att befolkningsökning inte diskuteras på samma sätt idag. Rätt intressant att över en miljon svenskar emigrerade, vilket var en femtedel av befolkningen. 
 
Inga direkta aha-upplevelser, men en bra sammanfattning av emigrationen till Amerika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0