Några goa dagar framför mig

Nu är det långhelg. Inga planer för vår del, förutom städning och annat mindre intressant. Jag borde åka till Örebro, men järnvägen byggs om, så det både tar tid och kostar massa extra, så det lär inte bli av.
 
Just nu är jag i ett tillstånd av att inte orka ta mig för något, men samtidigt lite uttråkad :-).
 
Då kan jag passa på att skriva lite om sådant som främst är för minnet.
 
Jag har tittat på en del dokumentärer senaste veckan.
 
"Polismorden i Malexander" - Jag minns det som att det var under Järnvägen Cup det här hände, men sannolikt var det lite senare, 28 maj 1999. Det är fortfarande skrämmande och förnedrande att se. Speciellt att poliserna sköts i huvudet med sina egna pistoler. Det är så jävla sjukt.
 
"Kampen om Nilen" - Konflikterna om Nilens vatten med fokus på Stora etiopiska renässansdammen. Fattiga nationer med stora befolkningar, det är mycket som står på spel.
 
"Kinas grepp om Tibet" - Tibetfrågan är väl mer eller mindre ständigt närvarande. Här tas även konflikterna med Indien upp och hur imperialistiskt Kina är, vilket är lätt att glömma.
 
"Krig, en lönsam affär" - Om hur kriget i Ukraina gjort att många vapenhandlare tjänat stora pengar. Inget konstigt i sig, men det varnas för att kontrollen av vapnen kan bli sämre efter kriget, och därmed hamna i fel händer. Även intressant att Ukriana försöker köpa vapen överallt på grund av bristen.
 
Till sist kände jag mig tvungen att se "Arvet och den acceptabla orättvisan" om Hamilton och hans familj som bor i Boo slott med anledning av fideikomiss. En rätt fin dokumentär om det lite märkliga i att ärva ett slott i generationer.
 
Nää nu får jag väl se till att göra något med den här eftermiddagen och kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0