Antioxidanter och häxprocesser

Här om dagen såg jag dokumentären "Behöver vi verkligen vitaminpiller?". Sammantaget kom de fram till att vi generellt inte behöver det, eventuellt lite D-vitamin på vintern och järn om en är vegetarian. Det var dock inte det jag reagerade på främst, utan det var att det i dokumentären hävdades att tillskott av för mycket vitaminer/antioxidanter kanske till och med kan vara skadligt. Tydligen visar forskningen inte på mycket positivt gällande att trycka i sig tillskott av antioxidanter/vitaminer i onödan, men dock en del negativt. Jag var tvungen att kontollera det hela på Wikipedia efter att ha sett dokumentären, och där framkom väl ungefär samma information. För mig var detta en riktig aha-upplevelse. För jag läste en bok av Fredrik Paulún för 15-20 år sedan som sa helt annorlunda, och därmed har jag sannolikt tänkt en del fel genom åren. Det gäller att hänga med i forskningen och debatten Andreas!
 
Jag har även sett dokumentären "Medeltidens häxjakter". Förutom det uppenbara vad det handlar om slog det mig, vilket inte på något sätt var sensationellt, att Kramer och grabbarna gjorde vad de trodde var bäst. Genom att ha en uppfattning av att djävulen kan infiltrera verkligheten och därmed göra det jävligt för människan blir det logiskt att döda de människor som har något med djävulen att göra. Problemet är ju bara att logiken i att djävulen ska kunna infiltrera verkligheten inte är logisk... Mildare sorter av denna skeva världsuppfattning är ändå legio för de flesta, vilket är minst sagt märkligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0