Bolognese

Fint ska det vara. Det blev tåg i första klass med Italo till Bologna igår. Toppfarten var 250 km i timmen av vad jag kunde se, och mycket av resan gick under jorden. Därmed var det ofta svårt att njuta av någon utsikt. Det gav även en känsla av att det måste ha varit väldigt dyrt att bygga järnvägen. Första klass var för övrigt inte vår plan, men det fanns inga andra platser kvar :-).
 
Väl framme i Bologna försökte vi checka in på det något märkliga hotellet Hotel Fiera i utkanten av centrala Bologna. Vi kunde dock inte checka in förrän kl. 14.00. Att det är märkligt beror bland annat på att de inte har något bagage-rum, att Wi-Fi kostar pengar ibland osv. Jag kanske återkommer mer till det någon annan gång.
 
Dagen spenderade vi i det gamla och rätt vackra Bologna. Jag provade tagliatelle med ragu, vilket bör vara ursprunget till vår spaghetti och köttfärssås i Sverige. Om någon nu missat det ger ordet "bolognese" en hint om det.
 
Det är rätt kallt här. Förvisso någon plusgrad, men luftfuktigheten, antar jag, gör att det känns mycket kallare. Jag märkte av samma fenomen i Rom förra vintern.
 
Gårdagskvällen spenderade vi med middag, och jag provade någon inhemsk maträtt vid namn cotoletta. Påminde om cordon bleu och var väl även ungefär lika osmakligt. 
 
För övrigt är det mesta av maten här i Bologna kött. Vegetariska alternativ är få. En känner sig därmed rätt onyttig.
 
Idag blir det en tripp till Ferrara och sannolikt någon form av spa ikväll.
Le due Torri i bakgrunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0