En Prins i New York och val

Igår kikade jag och Valle på "En Prins i New York". En film från 1988 som jag såg åtminstone ett par gånger som barn. Jag tror jag såg den hemma hos Klarvik. Det är en av kanske ett tjugotal filmer som ändå måste ha format mig något som barn. Då som barn tyckte jag den var kul, och även nu som vuxen tyckte jag den var kul, men det var andra saker som slog mig nu. Bland annat att det var så tydliga kulisser på sina håll och att det inte känns väldigt troligt att en kungafamilj lever i ett slott mitt ute i djungeln i Afrika :-). Förvisso mest kosmetika, men svårt att inte reagera på som vuxen :-). Det som dock slog mig mest är att jag som oskyldigt barn såg den här filmen utan att behöva mötas av något politiskt gällande hudfärg. Gav förvisso kanske en skev världsbild, men ändå en grund till att även implicit behandla alla människor likadant. Det där blev nog svårt att förstå, men vill någon ha det förklarat, så får jag ta det muntligen :-).
 
Idag har det röstats i EU-valet. Efter att jag utfört några valkompasser framgick det att jag borde rösta på Liberalerna eller Moderaterna. Resultaten visade att Liberalerna nog låg närmast mina värderingar, men med Moderaterna strax efter. Liberalerna har jag röstat flera gånger på, men på grund av deras märkliga och faktiskt odemokratiska inställning i regeringsbildandet fick det bli en röst på Moderaterna istället, vilket är första gången för mig. Att det blev Moderaterna den här gången berodde främst på resultaten från valkompasserna, men också på att de framstått som en vuxen röst i den politiska sandlåda som varit nu på sista tiden i den svenska politiken.
 
Grattis till alla mödrar där ute idag också!
 
...och om någon är intresserad så har Khana Khazana öppnat en ny restaurang i Therans gamla lokaler här i Örebro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0