Gasljusning

Jag tycker verkligheten känns så, alltså att jag har svårt att bilda mig en uppfattning om något. Är det mer kriminellt nu än förr? Hur illa är det med klimatet egentligen, och vad spelar det för roll vad jag gör? Vad är den bästa ekonomiska modellen? Vad är nyttigt respektive onyttigt? 
 
Alltså, gasljusning är en svensk översättning av gaslighting, en form av manipulation för att få någon, eller några, att sluta tro på sin egen verkligihetsuppfattning. Det är ungefär så jag känner nu i dagens verklighet. Den identitetspolitiska debatten, all "forskning" som går emot varandra osv. Förr kändes det som att jag hade mer koll, fast jag absolut inte hade det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0