Fortsatt lugn med solnedgång i Fregene

Det blev ett förmiddagsdopp igår på "gratis-stranden". Som jag har förstått det är mycket av stränderna i Italien privata, vilket gör att en måste betala en summa för att nyttja dem. Här i Santa Marinella finns, vilket jag tror är standard, dock en liten bit som kallas "spiaggia libera", alltså att en inte behöver betala för att bada på den stranden.
Som synes inte en helt inbjudande strand med sten och betong. Hela bottnen är också full av sten, så det är lätt gjort att stuka foten med mera när en badar. Valle lyckades exempelvis stuka lilltån, så den är alldeles lilablå i dagsläget. Förhoppningsvis, och antagligen, inte bruten, men den ser inte bra ut.
 
Det ska påpekas att stränderna här i Santa Marinella generellt ser ut ungefär som ovan, det är alltså inga sandstränder, men det finns ialf betydligt bättre platser att bada på än just på den här "gratis-stranden".
 
Det blev sedan en lugn dag med mycket läsning innan vi åkte till Fregene för att äta och titta på solnedgången.
 
På vägen dit körde vi förbi en äldre man som blivit påkörd. Det såg inte superallvarligt ut, men föga förvånande att folk blir påkörda här. Det är en klart aggressivare körstil här än i Sverige. Jag lyckades även leda in Valle i motsatt körriktning på en enkelriktad väg :-). Det blev lite förvirring bland de mötande, men det löste sig :-). De byggde om, så det var därför det blev fel, men men...
 
Väl framme i Fregene käkade vi på vårt favoritställe "Ondanomala" och tittade på solnedgågnen över havet. Rent abstrakt är jag inte så imponerad av solnedgångar, men i verkligheten är de ju väldigt vackra!
Som jag brukar säga, min mobilkamera gör inte det hela rättvisa, men det är även så att bilderna som laddas upp här blir ännu sämre i upplösning. Hursomhelst väldigt vackert i verkligheten :-).
 
Idag då? Bra fråga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0