Lost in Translation och Whiplash

Kvällarna i början av veckan har inneburit film och Valle har valt :-).
 
Första filmen blev "Lost in Translation". En film jag såg för inte så väldigt länge sedan, om jag minns rätt, men som jag inte mindes mycket av. Om jag verkligen såg den ordentligt kan jag inte varit speciellt koncentrerad. Hursomhelst en väldigt mysig film med härlig musik och deadpan-humor från giganten Bill Murray. I övrigt en ovanlig kärlekshistoria, där två personer i olika åldrar verkar finna kärlek på ett mer själsligt plan än fysiskt. Vackert! Jag måste även nämna att skämten gällande Japan och japansk kultur är inkorrekt härliga :-).
 
"Lost in Translation" är bra, men jag blev helt golvad av "Whiplash", vilken film! Den handlar om en jazztrummis och hur han drillas av en hård och hämndlysten lärare. Det är galet bra, trots att det låter totalt ointressant, för hur spännande verkar en film som handlar om en jazztrummis? J.K. Simmons som läraren är helt otrolig. Det är den bästa film jag sett på länge och kan leda till många diskussioner om ledarstilar, speciellt i relation till dagens mjuka samhälle.
 
I övrigt är det varmt med åska och ösregn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0