Skattkammarön

När jag besökte Nisse senast passade jag på att låna med boken "Skattkammarön", en i raden av klassiker jag lånat av honom.
 
"Skattkammarön" hade jag ingen relation till tidigare förutom att vi diskuterat dess författare, Robert Louis Stevenson, under och efter ett parti TP för några år sedan. Jag tror inte heller jag sett någon film baserad på boken eller dylikt. Namnet Long John Silver var dock bekant för mig tidigare.
 
Nu idag läste jag klart "Skattkammarön" och den var spännande. Rätt otäck måste jag medge, speciellt i relation till att det är en ungdomsbok. Jag har svårt att tro att den hade fungerat som ungdomsbok om den skrivits idag. Det dör folk mest hela tiden och mördarna verkar inte reflektera något särskilt över det. 
 
Av vad jag har förstått så har "Skattkammarön" påverkat bilden av pirater osv, men det är svårt för mig att säga eftersom jag inte har något direkt att jämföra med. Jag vet inte hur bilden av pirater var innan boken kom ut osv, men det är säkert så. Jag måste även säga att Robert Louis Stevenson verkar ha en grej för personer med ombytliga personligheter. Jag tänker på Long John Silver i relation till Dr. Jekyll och Mr. Hyde.
 
Hursomhaver, "Skattkammarön" var en väldigt spännande bok, en riktig bladvändare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0