Somalia

Just nu finns dokumentären "Somalia - Ett land i fritt fall" på SVT Play. Den är filmad i Mogadishu med omnejd och det intervjuas mängder av somalier med olika arbeten och funktioner. Det framgår tydligt hur tufft det är för många att bo i Mogadishu, men att det trots allt ändå rullar på. Det framgår också hur många som vill därifrån, hur dyrt det är och hur farligt det är.
 
Jag undrar ofta vilken solidaritet det är MP och andra pratar om? Om de fick makten, vad skulle de göra då? De bör ju se till att alla i exempelvis Somalia, som vill, ska få ta sig till Sverige och EU. Det kommer vara ett "gäng". Jag undrar verkligen hur deras solidaritet ser ut om den verkligen skulle ställas på prov? Även om jag inte vill tro det har jag svårt att se att de inte är helt verklighetsfrånvända.
 
Se dokumentären, även om det inte är något "nytt", så ger den en ovanligt bra bild över livet i Mogadishu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0