En flykt från verkligheten

Idag är jag ledig från jobbet. Jag tog ledigt för att igår kunna se OMD:s konsert i Sthlm. Dessvärre var biljetterna slut när jag tänkte köpa biljett. Det ska dock poängteras att jag inte helt säkert hade köpt biljett ändå. Hursomhelst, det är anledningen till att jag är ledig idag.
 
Som jag uttryckt rätt många gånger så är det otroligt skönt att bara vara ledig och ta dagen som den kommer :-).
 
Med anledning av att verkligheten och mitt eget intag av nyheter och annat ofta innebär negativt intag med våld och annat skit bestämde jag mig igår för att försöka se alla James Bond-filmer. De är förvisso rätt våldsamma de också, men på ett sätt som är långt ifrån verkligheten.
 
När jag var barn hyrde och lånade jag rätt ofta James Bond-filmer, och jag minns det även som att de rätt ofta gick på TV. Jag antar att de ansågs vara ok för barn att titta på eftersom våldet inte är så verklighetstroget. Jag såg dock inte filmerna i ordning och jag tror inte heller jag sett alla filmer.
 
Med anledning av att fly den bistra verkligheten en aning och för att undersöka vilka James Bond-filmer jag sett och inte har jag därmed nu börjat titta på James Bond-filmer.
 
Jag började givetvis igår med "Dr. No/Agent 007 med rätt att döda". Jag mindes långt ifrån allt, men vissa scener kom jag ihåg rätt väl. Exempelvis när James Bond sätter ett hårstrå vid en garderob för att senare kunna se om någon snokat i hans rum och den eldsprutande bilen på Dr. No:s ö. Jag tycker även filmen håller bra även om specialeffekterna inte är som idag. Filmen har även starka kvinnoroller, jag trodde jag skulle uppleva kvinnorna i filmen som rätt viljelösa, men jag fann dem klart annorlunda. Summa summarum blev jag positivt överraskad av "Dr. No".
 
Idag såg jag "From Russia with Love/Agent 007 ser rött". I mitt tycke än något tråkigare film än "Dr. No", men bättre producerad. Det var mycket jag kände igen från Istanbul, trots att jag inte varit där själv, men det var inte mycket jag kunde komma ihåg från jävla filmen, men jag är säker på att jag sett den förut. Jag tror att James Bond-filmerna blir mer intressanta nu som vuxen, när jag känner igen många av de platser där filmerna utspelar sig. Även om "From Russia with Love" var något sämre än "Dr. No" i min mening har den dock bättre skurkar än dess föregångare.
 
Orkar jag med en James Bond-film till idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0