The Ted Bundy Tapes

Äckligt fascinerande, det är hur jag upplever Ted Bundy efter att ha sett "Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes" på Netflix. Själva titeln är dock lite missvisande, för det är inte så där väldigt mycket av konversation med Ted Bundy, det är mer en vanlig dokumentärserie om Ted Bundy. Det kan jag tänka mig var något av en besvikelse för många, men för sådana som mig, som knappt visste något om Ted Bundy innan, är serien otroligt intressant. Förutom att det känns overkligt att det finns seriemördare som Ted Bundy var hans personlighet minst sagt speciell. Det är lätt att kasta sig med uttrycket psykopat, men Ted Bundy måste ha varit arketypen för en psykopat. Förutom alla vidriga mord verkar allt ha handlat om honom själv.
 
Angående morden har väl jag tänkt att seriemördare som Ted Bundy främst mördat prostituerade, vilket inte på något sätt är mer ursäktande, men på något morbit sett smidigare. Ted Bundy kunde dock kidnappa kvinnor lite överallt för att sedan mörda dem. Detta genom att spela skadad, polis med mera. Det är liksom inte kompatibelt med den klassiska "följ inte med okända män-riktlinjen" som jag tror att de flesta människor lär sig som barn. Ted Bundy kunde approchera en kvinna mitt på dagen med armen i en mitella och be henne att hjälpa till att bära en sak till hans bil för att där klubba ner henne och kasta in henne i bilen. Det är lika skrämmande som det känns overkligt.
 
Att människor mördar varandra av olika anledningar är, om inte naturligt, ialf inget ovanligt genom historien, men att se att människor gör det bara för sitt eget nöjes skull är något jag har svårt att beskriva hur jävligt det känns.
 
Det här låter lite som att jag aldrig hört talas om seriemördare förut, vilket givetvis inte är sant, men Ted Bundy var för mig ändå något annat. Det finns liksom inget "motiv", han verkade bara vilja mörda kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0