En dag i Neapel och Pompeji

Igår var det upp i ottan för att åka på en helgadstur till Neapel och Pompeji. Att besöka Pompeji har jag önskat att göra länge, och igår blev det äntligen av.
 
Det är rätt långt mellan Rom och Pompeji, och själva resan dit var inte så bekväm i en alldeles för trång buss.
 
På vägen gjorde vi ett kort stopp i Cassino. Ni har säkert hört talas om slaget vid Monte Cassino. Vi stannade dock bara för toalettbesök och förfriskningar, men jag blev givetvis sugen på att någon gång besöka Monte Cassino. Det får dock sannolikt vänta ett tag...
 
I Neapel hade jag förväntat mig att vi skulle besöka ett museum angående Pompeji, men istället hade vi typ en timmes egen tid i staden. På den rätt korta tiden hann jag inte så mycket av Neapel, men tillräckligt för att förstå att staden förefaller vara rätt mysig i de centrala delarna, till skillnad från vad jag sett tidigare runt centralstationen och stadens utkanter.
 
Jag hann med att knalla runt i några gränder och att besöka Piazza del Plebiscito, Castel Nuovo och även gå in i Basilica Reale Pontificia San Francesco da Paola. Jag fick även lite kort agera "guide" genom att hålla vår guides flagga inför gruppen medan hon letade efter några borttappade toalettbesökare :-).
På Piazza del Plebiscito i Neapel med basilikan med det långa namnet i bakgrunden.
 
Tanken med resan var ju dock inte att besöka Neapel, det blev mer ett plus i kanten. Utan allt handlade ju om att besöka Pompeji. Staden som år 79 efter vår tideräkning begravdes efter att Vesuvius fått ett utbrott. Den tidigare försvunna staden har sedan grävts ut sedan 1748, men är än idag inte fullt utgrävd.
 
Vi gick runt med en putslustig guide i Pompeji i ungefär två timmar. Det kändes tillräckligt för att se mycket av stadens mest intressanta delar, men jag antar att en kan spendera mycket mer tid i Pompeji utan att bli nöjd. Under besöket fick vi se privata hus, bordeller, restauranger, arenor med mera, vilket var väldigt spännande.
 
Det var en del besökare i Pompeji medan vi var där, men långt ifrån galet, och den som gick runt utan tillhörande grupp kunde sannolikt vandra runt i staden och se det mesta i lugn och ro.
Den största arenan i Pompeji, där bland annat Pink Floyd har uppträtt.
Jag och en random gata i Pompeji.
Bilder inne på en bordell i Pompeji.
Ett av offren i Pompeji. 
Stora torget i Pompeji (kallas säkert något annat) med Vesuvius i bakgrunden.
 
En lång dag blev det. Upp strax efter 06 och hemma vid 20, men det var det värt. Pompeji är väl värt ett besök för de som har vägarna förbi. Sannolikt jobbigt på sommaren för värmen, men igår var det bra, förutom att det var mulet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0