Familjeplanering

När jag såg "De försvunna kvinnorna" för någon dryg månad sedan blev jag en aning konfunderad och rädd. Nu finns det ytterligare en dokuemntär på SVT Play om familjeplanering, "Ettbarnslandet". Den är förvisso mycket bättre än den tidigare nämnda och ger sannolikt en väldigt bra bild hur det var i Kina under den tid det var mer eller mindre förbjudet att skaffa mer än ett barn i landet. På många sätt verkar det ha varit riktigt jävligt för många, även om det i dokumentären framstår som de flesta ändå, indoktrinerade så klart, såg det som ett rätt bra förhållningssätt. Men oavsett all skit det ledde till för många i Kina skulle jag vilja veta om det är någon som räknat på huruvida det var bra eller dåligt ekonomiskt för Kina? Det framgår inte av dokumentären, men hela projektet verkar ha baserats på att det var dyrt med mycket folk.
 
Men, det är inte det som jag egentligen funderar kring, det är snarare känslan av att det har smugit sig in ett motstånd mot familjeplanering. Olustigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0