I Aldo Moros fotspår

Någon gång i början av min resa till Italien så läste jag något om terrorism, och att olika terroristgrupper i Europa inspirerat mer nutida grupper från Mellanöstern. Där stod det något om Röda Brigaderna och Aldo Moro. Nog för att jag hade hört talas om båda innan, men det var inte mycket mer än så. Hursomhelst läste jag på lite om Röda Brigadernas kidnappning och mord på Aldo Moro 1978. Vid själva kidnappningen mördade de även fem poliser i ett fegt bakhåll. Jag kollade upp platsen för var kidnappningen ägde rum, och det var bara några kilometer ifrån Valentinas föräldrars lägenhet. Därför tog jag idag en promenad till platsen för massakern. Det må verka en aning morbidt, men det är något med att befinna sig på platser som gett avtryck i historien, och det är nästan mer intressant när det är en plats som inte var tänkt att sätta några historiska avtryck. Sedan är det även något med att skänka offren en tanke.
Platsen där Aldo Moro kidnappades och där hans fem livvakter mördades. Ni kommer känna igen platsen från bilder från händelsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0