Romarriket och ABBA

"Romarrikets avgörande dagar" är en dokumentärserie om några speciella händeser i Romarrikets historia. Jättebra för personer som mig som inte har superkoll på Romarriket och därmed får något av en översiktsbild istället för bara ett nedslag någonstans. För mig blir det dessutom ännu roligare när det är så många platser från Rom som jag verkligen kan relatera till, och inte bara besökt en gång, eller för väldigt länge sedan.
 
Så för mig var serien utmärkt förutom på en punkt, den kvinnliga historikern som programledde det hela hade en tendens att vilja visa sin avsmak och sitt avståndstagande för exempelvis den slakt som föregick på "Den Flaviska Amfiteatern". Det är väl inget fel i det kanske, men jag föredrar att en bara förmedlar historia, inte blandar in egna ställningstaganden.
 
Jag och Valle såg också "ABBA: Hemligheterna bakom hitsen". De går igenom låtarna "Mamma Mia", "Dancing Queen" och "The Winner Takes It All" och hur de uppkom osv. Helt ok, men kanske inte så mycket nytt under solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0