Clark Olofsson

Det har blivit mycket dokumentärer om brott och brottslingar på senaste tiden, därav passade det mig rätt bra att även se "Clark - en rövarhistoria". Det är en journalist som följt Clark Olofsson i vardagen under något år efter att han släpptes från sitt senaste fängelsestraff.
 
Dokumentären i sig är väl inte direkt speciell, men det är väldigt intressant att se Clark och höra honom och hans familjemedlemmar berätta om honom och vad han gjort. Alla verkar samstämmiga om att han är mer eller mindre galen. Han framstår också som väldigt oberörd gällande det mesta. Allt han berättar låter rationellt och han verkar helt fri från rädsla. Typ att det där kanske inte var så bra, men det blev som det blev, och att han bara tagit pengar från rika. Under dokumentären är även Clark ute och åker bil i Europa, och han verkar inte reflektera över risker med att exempelvis sova i bilen.
 
Jag har svårt att få fram vad jag vill säga, men någonstans ger Clark ett intryck av att vilja prova på en massa saker och att konsekvenserna inte riktigt spelar någon roll. Det verkar bli som det blir för honom.
 
En höjdpunkt i dokumentären var när Clark var på Norrmalmstorg och pratade med en guide som pratade om Norrmalmstorgsdramat. Guiden förstod inte att det var Clark förrän sent, vilket var väldigt roande :-).
 
Jag var sedan tvungen att även se dokumentären "Norrmalmstorgsdramat inifrån" där Clark också intervjuas, men allra främst gisslan från dramat och Janne Olsson. För mitt eget intresse märkte jag att jag hade sett dokumentären en gång tidigare, men det måste ha varit i samband med när den kom 2003.
 
I den dokumentären är det intressant att se hur mycket Clark verkar ljuga. Det är ialf ett par gånger där Clark har andra minnesbilder än Janne och gisslan. Det är även intressant att se hur olika Clark och Janne är. Janne framstår som mer stirrig, men ändå någon som en nog vet var en har till skillnad från Clark.
 
Är Clark Olofsson psykopat? Svårt att säga, men han lär väl ialf ha starka psykopatiska drag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0