Dokument Utifrån

Jag får krypa till korset, vilket är ett uttryck jag inte borde använda. Ett jävla förnedringsuttryck. Jag ber om ursäkt för att jag använde ett sådant opassande uttryck. Jag menade mer att jag får ta tillbaka lite av vad jag skrev häromdagen, för senaste Dokument Utifrån var riktigt intressant. Det är dokumentären "Afghanistans dyrköpta fred" som jag pratar om. I dokumentären lyckas de intervjua allt från gamla presidenter till kulturarbetare i Afghanstan, vilket sannolikt ger en hyggligt rättvis bild över hur komplicerat allt är i landet. En del är korkat religiösa och tänker att allt blir bra med taliban-styre medan andra inte vill förlora sina någorlunda nyvunna friheter. ...och vad är bäst för stunden för den vanliga människan, att väst försöker tvinga på en demokrati, eller att det blir lugnt och "fridfullt" med en förtryckande diktatur? Att situationen i landet skulle bli bättre med det förhållningssätt som är nu har nog många svårt att se.
 
Se dokumentären, speciellt om du är tiltad att tro att allt utanför din egen sfär är ensidig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0