Starship Troopers

När jag var 15 kom filmen "Starship Troopers" ut, och jag minns det som att det var en rätt stor händelse då. Nu tror jag inte filmen är så minnesvärd hos många, men när det begav sig upplevde jag filmen som en cool film med mycket pang-pang och fräck macho-attityd. Sådant som kan tilltala tonårspojkar.
 
Jag tror även att filmen spelades på någon skärm under ett disco på Husaren också, vilket låter märkligt, men jag minns det som att det faktiskt var så.
 
Jag har "Starship Troopers" på DVD, vilket jag tror beror på att jag köpte en del krigsfilmer efter att jag hade gjort lumpen. Det kändes på något sätt rätt, jag tyckte mig väl veta vad krig var då efter 10 månader i Boden :-). Det kan kanske också berott på att jag mindes filmen som bra och därför ville ha den. Jag är dock tveksam till att jag någonsin, förutom idag, tittat på den DVD jag då köpte.
 
Jag kan inte riktigt minnas vad jag tyckte om "Starship Troopers" när jag såg den för över 20 år sedan, men jag mindes en hel del av den, och jag tror som sagt jag mest uppskattade den för sina "coola" stridsscener och machosnacket.
 
Om det nu var på det viset märkte jag efter att ha sett filmen idag att jag helt missuppfattat vad "Starship Troopers" handlar om. Filmen är ju en något gorig satir på fascisista ideologier, med perfekta människor och ett extremt vi och dom tänk. Det tror jag inte mitt 15-åriga jag förstod.
 
Det är så att säga en kanske lite för smart actionrulle. Underhållande var den när jag såg den sist, och det är den fortfarande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0