Gremlins

Det hör inte till ovanligheterna att jag tar upp gamla filmer här i bloggen och skriver mina tidiga minnen ifrån dem, och nu blir det samma sak igen!
 
Igår såg jag "Gremlins" en film jag inte sett på väldigt länge. Den kom ut 1984, men måste ha varit populär i mina kretsar även några år senare. Jag minns det som att det var en film som jag som barn tyckte var riktigt cool, och att den var lite the talk of the town ibland.
 
Att se den som vuxen var väl inte lika coolt, men fortfarande en riktigt skön film som blandar humor och skräck. "Gremlins" är som en barnanpassad skräckfilm som går lite över gränsen, vilket är rätt roande. Det är även fint med de här äldre filmerna där de använder dockor av olika former istället för massa dataanimeringar, det känns, jag vet inte, verkligare?
 
Hela filmen är också härligt kulissig, den måste vara inspelad i någon studio, för allt ser så härligt sagolikt ut. Lite som i "Tillbaka till Framtiden".
 
Odjuren, gremlinsarna framstår även som rikigt härliga punkare som älskar att jävlas med allt och alla :-).
 
Vad kom jag ihåg då? Faktiskt inte så mycket, mest enstaka scener. 
 
Till det negativa är skådespeleriet inte lysande och ibland känns det som att filmskaparna främst vill visa upp sina roliga gremlins och därmed glömmer bort att en handling kan vara trevlig, men det kan en leva med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0