James Foley

Tidigare i veckan såg jag dokumentären om James Foley "Avrättad av IS - Historien om James Foley". Titeln säger precis vad den handlar om.
 
Jag tror de flesta känner till historien om James Foleys avrättning, men han var ialf den första som blev halshuggen av IS för beskdådan av hela världen.
 
Dokumentären har några år på nacken nu och jag hade sett utdrag ur den i andra dokumentärer, men jag hade inte sett den förrän nu.
 
Jag är givetvis tacksam för det jobb som olika frilansande journalister gör på plats i krigszonerna, men samtidigt märker jag hur ensidigt det kan bli och ibland en något ungdomligt naiv inställning till hela situationen. Kontentan av dokumentären blev för mig något i stil med, hur relevant är den information som kommer från dessa journalister? Det är knappast något revolutionerande, men det är så lätt att läsa något som någon har skrivit och bara ta det för givet att det är på det sätt som journalisten skriver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0