Brescia

Nu har jag spenderat typ ett helt dygn i Brescia och jag hann inte göra något särskilt under den halvdag jag spenderade i Rom. Jag satt mest och diskuterade religion och historia med Valles mamma som tidigare arbetat på Vatikanradion.
 
Jaja, Italo tog mig med tåg direkt från Rom till Brescia. En utmärkt resa där tåget både kom och gick i tid.
 
Igår hann vi inte göra så mycket förutom att äta på en trevlig indisk restaurang vid namn "Curcuma".
 
Idag när Valle var på jobbet har jag knallat runt i de gamla delarna av Brescia. Jag har besökt ett gäng kyrkor, kollat på gamla romerska ruiner och kilat runt på Castello di Brescia.
 
Vädret har varit rätt bra för promenad, inte så soligt och typ 20-25 grader.
Det här är väl den mest kända platsen i Brescia, Piazza della Loggia. Vi bor ett par 100 meter upp till höger. Det var även här det small 1974 under blyåren och åtta personer fick sätta livet till och mängder skadades :-(.
Duomo Vecchio och Duomo Nuovo på samma bild. Ni kan säkert räkna ut vilken som är vilken :-).
Capitolium of Brixia. Jag tror att det är lite renoverat, men templet ska vara från år 73 och därmed byggt under Vespasianus tid. Länge sedan!
Castello di Brescia. Fint måste jag säga, och väl där bjöds en på fin utsikt över Brescia.
 
I övrigt måste jag säga att vi bor väldigt fint här. En nyrenoverad lägenhet i ett väldigt gammalt hus där trätaket har böjts inåt så att de fått sätta upp en balk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0