Covid-19:s andra Mecka

Jag tänker att det kan vara så här, om någon frågar folk lite random var i världen det har varit stora utbrott av Covid-19, tror jag att många kommer svara Wuhan och sedan Bergamo. Sannolikt har det nu varit värre på många andra platser, men platserna där "religioner" börjar tenderar att bli speciella.
 
Igår kom killen förbi som vi hyr lägenheten av, och han rekommenderade ett besök till Bergamo, och det ligger rätt nära Brescia. Med anledning av att Bergamo sades vara fint och jag inte hade så mycket annat att göra tog jag därför idag tåget dit. Jag var förvisso nära på att missa ett tight byte i Treviglio, men det löste sig :-).
 
Bergamo var wow! Det är en stad som är i två delar, den gamla, eller höga, staden som ligger befäst bakom murar uppe på ett berg och resten av staden som ligger nere på slätten. Riktigt fräckt.
 
För att komma upp till den gamla staden åkte jag bergbana, vilket jag gjort förut, men knappast är standard för mig och alltid lite roligt :-). Väl där uppe kikade jag på utsikten, knallade runt och åt en pizza.
Vågat att dra ned masken i Bergamo... Nee jag ska väl inte raljera mer än nödvändigt. Covid-19 har varit riktigt jävligt på många ställen, inklusive Bergamo. Jag tyckte nog också att det var lite fler som gick runt med mask på gatan i Bergamo i jämförelse med andra ställen i Italien. Annars märkte jag inte så mycket. De tog temperaturen på mig när jag skulle äta, men det gör de i Brescia också.
Utsikt över bergen och det nedre Bergamo från gamla stan, eller höga stan som det som sagt snarare borde kallas.
En bild till på Bergamo från gamla stan. Jag envisas att kalla det gamla stan, det känns bara bättre.
 
...och jag träffade inte Glenn Strömberg, han bor kanske inte kvar här :-).
 
I övrigt var jag nära på att köpa en biljett till Breccia istället för till Brescia när jag skulle åka hem, men jag tyckte att det var konstigt att det helt plötsligt var två byten, så jag upptäckte det hela :-). Hade ju varit tröttsamt annars.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0