Vålnadernas historia

Vilken dag det är, sol och värme, men jag har dock främst varit ute för att ta mig fram och tillbaka till gymmet. En sådan här dag saknar jag en uteplats.
 
För någon dag sedan läste jag klart Magnus Västerbros "Vålnadernas historia", en bok om just vålnadernas historia från antiken och framåt. Kul sätt att gå igenom historien på. I boken följer Västerbro hur människan trott och tvivlat på övernaturliga fenomen från antiken och framåt. Att den förtrollade världen som det brukar talas om innan upplysningen inte var lika förtrollad som det kanske antas. Han går även igenom allt fusk med spiritisterna på 1800-talet och hur en som Conan Doyle både kunde framstå som väldigt förnuftig och lite dum i huvudet. Boken är kanske lite långrandig, men på det stora hela väldigt bra. Kan verkligen rekommenderas för den som gillar historia och det övernaturliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0