Överskattad Selma

Under ett par tre veckor har jag genomlidit att läsa Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings Saga". Oftast brukar jag bli positivt överraskad av att läsa klassiker, men här var det tvärtom. "Gösta Berlings Saga" är nog förvisso något äldre än andra klassiker jag läst, vilket gör språket lite knepigt att läsa, och kan därmed även eventuellt spela in gällande den rätt negativa upplevelsen.
 
Boken är väldigt rörig. Det är massor av karaktärer och berättelser om vartannat gällande dessa karaktärer. Det gör att det är svårt att hänga med. Sedan är det väldigt mycket beskrivning av naturen, och ibland kommer det övernaturliga inslag samt att författarinnan talar direkt med läsaren. Det gör att det blir väldigt jobbigt att läsa, men framföralllt väldigt tråkigt.
 
När jag hade läst klart tänkte jag att jag måste ha läst för fort, eller verkligen inte förstått boken, men efter att ha läst recensioner på nätet märker jag att det inte bara är jag som har svårt att uppskatta "Gösta Berlings Saga". Det ska ju vara någon form av svenskt mästerverk, och det kanske det är vid en djupare analys, men som underhållning är inte boken något att hänga i julgranen.
 
Lägg er tid på annat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0