Henry Lee Lucas

Jag har ju fastnat lite i mordträsket genom att se diverse dokumentärer om olika seriemördare och annat. Otäckt och spännande, men det som egentligen är mest intressant är hur de olika mördarna är som personer.
 
Förra helgen började jag därför kika på serien "The Confession Killer" om Henry Lee Lucas som erkände tusentals mord, men som eventuellt inte begått ett enda mord. Mycket är skrämmande likt fallet med Sture Bergwall. Henry Lee Lucas blev förvisso inte drogad på samma sätt som Sture av vad jag kan förstå, men han blev "någonting" genom att erkänna massa mord och fick en hel del fördelar. Istället för droger fick Henry Lee Lucas mat och oändlig uppmärksamhet för att fortsätta ljuga. Det är även likt fallet med Sture genom att flera personer i Henry Lee Lucas närhet investerade mycket i honom, vilket sannolikt gjorde att de blev en aning blinda för sådant som talade emot att Henry Lee hade mördat de personer han sade sig ha mördat.
 
Det som dock skiljer fallen starkt ifrån varandra är att i Henry Lee Lucas fall handlade det ingenting om bortträngda minnen.
 
I efterhand har det i flera fall visat sig att Henry Lee Lucas sade sig ha mördat personer som dött av naturliga orsaker och att det genom DNA-tester senare visat sig att det varit andra mördare.
 
Det är som jag brukar älta, en får inte stirra sig blind på en sak, en måste försöka se hela bilden.
 
Samtidigt som jag såg serien dök Henry Lee Lucas upp i slutet av boken "Seriemördare" som jag läste. Kanske inte en jättebra bok, men det blev ett oväntat sammanträffande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0