Amerikanska presidenter

Igår såg jag serien "Världens historia - Amerikas förste president" om George Washington. Den följer hela hans liv från impulsiv och misslyckad militär till USA:s förste president. Lite lång må hända, men bra, jag lärde mig massor. Serien visar inte bara upp Washingtons bra sidor, utan det är rätt mycket om att han hade slavar och att han inte tvekade att avrätta folk för att upprätthålla disciplin. Det som ändå framstår som mest spännande med Washington var att han genom våld bildade USA, men att han sedan ändå gav upp makten. Han blev alltså inte en livet ut sittande diktator, vilket är vanligt i liknande fall. All heder för det.
 
Det leder mig även in på Trump, och nu kommer jag falla in i många andras aversion mot honom. Generellt gillar jag inte det, och jag har delvis uppskattat hans okonventionella frispråkighet, men när han inte ens i ett försök till nedlugnande tal gällande stormningen av Kapitolium kan hålla sig ifrån att prata om valfusk, plus allt annat som varit kring honom under den senaste tiden, har jag svårt att försöka ta rollen som djävulens advokat längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0