Gangstervåld

Nu har jag läst ut Fredrik Kärrholms "Gangstervåld". Han är en polis som i boken presenterar konkreta råd på hur den grova kriminaliteten i Sverige skulle kunna minskas och det utifrån ett brottsofferperspektiv. Jag har svårt att inte hålla med honom i de slutsatser han presenterar.
 
Jag ser straff främst som en hämnd för ett brott och har rätt svårt att köpa tanken om straff som vård.
 
De åtgärder han presenterar är inte nya, men i mitt tycke vettiga. Längre straff, fängelse i första hand, ta bort mängd- och ungdomsrabatterna, fängelse i första hand osv.
 
Huruvida inkapacitering fungerar är omdebatterat, men han menar det, och jag tror det är svårt att hävda annat.
 
En bok väl värd att läsa för de som är intresserade av hur gangstervåldet kan bekämpas i Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0