Strömavbrott och Wirecard

I förrgår hade vi strömavbrott i över en timme. Det är ovanligt och jag kan inte minnas att jag varit med om något liknande. Jag tror dock inte att det berodde på någon brist på el, utan det var säkert någon kabel som grävts av eller något. Lite kul var det att se att det var typ 5-600 kunder som var utan el i Stockholm, och vi så klart var några av dem :-).
 
I början av veckan såg jag dokumentären "Wirecard: Männen som lurade Tyskland". Wirecard är ett tyskt företag som fick minst sagt stora problem när det upptäcktes att de fuskat med bokföringen. Det var för några år sedan och jag minns när det hände eftersom det pratades en del om företaget i en podd jag brukar lyssna på. Då var det dock mest att det nog inte var så illa som det sades osv, tills även de förstod hur illa det var. Fuska med bokföringen osv, är ju inte bra, men ändå något jag dessvärre räknar med. Saken med Wirecard är dock att personer under många år försökt visa att det till stor del är ett blufföretag, men att inga myndigheter osv reagerat. Det förefaller även vara så att företaget hotat folk som försökt avslöja oegentligheter, och kanske till och med försökat mörda dem. Så långt hade jag svårt att tro att ett så stort företag skulle gå, men det beror väl lite på vilka som sitter i toppen, och vad de kan förlora. I det avseendet kände jag mig efteråt rätt naiv. Mycket intressant dokumentär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0