Toscana på riktigt

Toscana förefaller vara ungefär så vackert som fördomen låter påskina, men det är lite för varmt just nu.
 
Igår tog vi vår förbeställda lilla Fiat 500 och puttrade iväg mot Toscana, och närmare bestämt till en plats någon mil utanför Siena. Där vankades det bröllop. Vi bodde på platsen där bröllopsfesten sedermera var, och där var utsiken ljuvlig över Siena och dess omgivningar.
 
Själva ceremonin var överraskande religiös, och med det menar jag att det var mycket korstecken osv av de flesta på plats. Här märkte jag verkligen av "fördomen" att italienare har mer religion i sin kultur än vi i Sverige. Jag kände mig rätt bortkommen under själva ceremonin. Prästen kastade vatten på folk och gav ut oblater mm. Det var mycket som kändes främmande för mig. Det var även en del handklappning som kändes ovant. Brudparet stod även med ryggen mot publiken hela tiden typ, vilket också kändes knepigt, men å andra sidan har jag inte så mycket erfarenhet av bröllop :-). På det stora hela var det en fin ceremoni, och det var även rätt svalt i kyrkan, vilket var skönt, för jag var rädd att det skulle bli svettigt. Faktiskt var hela kvällen rätt sval, men just nu är det 33 grader...
 
Efteråt var det mat och dryck i de extremt fina omgivningarna. Maten tog aldrig slut kändes det som. Först var det mingel med mat och dryck och sedan en flera rätters lång middag. Det var bara att äta och dricka hur mycket en önskade. Sedan avslutades allt med ett DJ och dansgolv.
 
Sammantaget en väldigt fin och lyxig tillställning. Tack för allt, och oväntat trevliga människor på bröllopet måste jag säga :-).
Glada i Toscana!
 
Runt 2 gick vi och lade oss och imorse bjöds det på italiensk frukost, det vill säga bakelse och kaffe :-).
 
Den här dagen har vi inte legat på latsidan. Först åkte vi en sväng till Siena. Nu har jag inte hunnit kolla upp så mycket om Siena, men där finns ialf ett stort och läckert velodromformat torg och en överraskande vacker katedral.
Piazza del Campo i Siena.
Katedralen eller domen som den nog snarare kallas.
 
Efter lite lunch åkte vi sedan vidare till Florens där vi är nu. Det gick väl hyggligt att köra hit. Jag får vara glad att GPS finns och att italienarna är rätt vana med filbyten osv. Däremot har jag svårt att förlika mig med att de kör flera bilar i bredd på gator med bara en fil, det blir rörigt för en svensk som mig och mycket tutande från mina medtrafikanter :-).
 
När vi kom fram till vårt hotell här kom vi inte in på rummet. Det var koder osv och ingen reception. Det var något fel på vårt lås, men till slut kom en snubbe och löste allt, och rummet är bra. Snart är det alltså dags att ta en snabbtitt på Florens, för så mycket mer än en ytlilg bekantskap med Florens lär vi inte hinna med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0