Codex Gigas aka Djävulsbibeln

Ledig dag idag igen, och även den här dagen är inte egentlig semester, utan en klämdag där vi, förutom några som måste jobba ändå, är lediga. Valle jobbar hemma idag, så därför har jag passat på att hålla mig borta.
 
Därmed passade jag på att uppfylla en gammal "dröm" genom att kika på Codex Gigas i Kungliga biblioteket. Codex Gigas, eller Djävulsbibeln, är en bok som innehåller en bibel och en del annan text. Att den kallas Djävulsbibeln beror på att porträtt på Djävulen i boken.
 
I övrigt är boken skriven på 1200-talet, och 1648 stal svenskarna boken från Prag. Sedan 1878 har boken funnits på Kungliga biblioteket, där men nu kan se den i en monter helt gratis.
 
En fascinerande bok!
Själva boken, stor som bara den och väger 75 kg.
Djävulsporträttet i digital utformning.
 
Att jag passade på att besöka Codex Gigas berodde främst på att jag skulle se "Doctor Strange in the Multiverse of Madness" på Bio Sergel, så jag åkte in lite tidigare till stan för att hinna med båda. Filmen var helt ok, men lite rörig. Det blev lite mycket av allting kan man säga. En rätt tydlig 3a på en 5-gradig skala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0