Är ju måndag, då är det ju stängt så klart...

Tydligen får de bara ha värmen på här i Rom fyra timmar om dagen. Funkar ju hyggligt när solen ligger på, men kvicksilvret når inte högre än 16-17 grader på dagarna och på nätterna är det några grader kallare. Det betyder att de flesta går och fryser inomhus i dagsläget. Energiransonering var jag inte helt övertygad om att jag skulle uppleva i Europa för något år sedan.
 
Mycket är stängt idag i Italien eftersom det är måndag. Alltså en del museum osv. Jag och Abbe åkte ändå iväg på chans till Caracallas termer, men det var stängt. Jag får gå dit imorgon istället. Med anledning av det lilla debaclet åkte vi till Piazza Venezia. Där kikade vi på balkongen varifrån Mussolini deklarerade krig mot Frankrike och Storbritannien 1940. Vi gick även omkring lite på Viktor Emanuel-monumentet och kikade bland annat på den okände soldatens grav.
Där borta där en kan skönja en italiensk flagga stod Mussolini och gapade.
Den okände soldatens grav.
Viktor Emanuel II kikar ut över Piazza Venezia.
 
Nu sitter jag och kollar fotboll igen...
 
Imorgon blir det däremot rätt hektiskt, och det kommer någon annan dag.
 
Nu säger Bettan att de från och med idag ska få ha på värmen några timmar till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0