Fest, sol och sightseeing

Idag har vi hunnit med mycket i ett härligt soligt Rom, men vi börjar med gårdagskvällen.
 
Festen för Bettan igår blev utmärkt. Valle hade ordnat så att hennes syster med man kom på oväntat besök från norra Italien. Det blev tårar och ett uppenbart överraskande och kärt återseende :-).
 
Efter lite hembakad princesstårta åkte vi iväg till restaurangen "Casette di Campagna" för middag. Det är som jag förstår en kött-restaurang, så den passar inte Valle så bra, men för mig kan det vara trevligt med en köttbit lite då och då, även om det är rätt svårtuggat när jag inte är van :-). Det var en trevlig kväll där jag bland annat fick lära mig vad Amaro-likör är och bistecca alla Fiorentina. Jag beställde dock restaurangens egna stek, och den var helt ok, men som sagt, lite ovant att äta stek för mig :-).
 
Även om kvällen var bra, så slutade aldrig regnet, så det regnade typ hela dagen och kvällen igår.
 
Idag har jag och Valle kört hårt med sightseeingen. Först besökte vi Caracallas termer, typ tredje gången gillt, och det var det värt. Sicken anläggning! Stort som bara den! Jag har ju åkt förbi mängder av gånger tidigare, men det var något annat att gå in och verkligen förstå storleken på anläggningen. Hade varit intressant att få gå igenom anläggningen i ursprungsskick i någon form av virtual reality.
Framför Caracallas termer.
 
Sedan blev det en överraskande god lunch på det till synes enkla stället "Gustomassimo Bar Bistro".
 
Alberto har säkert ett par gånger pekat ut en kyrka vid namn Santa Maria in Cosmedin och sagt att det är ett ställe där en kan göra något med sina händer och att de kan bli avhuggna om en har ljugit. Det tyckte jag lät som en kul grej, så vi gick dit en sväng idag. Det som är grejen är att det vid ingången vid kyrkan finns typ ett brunnslock på en vägg där en ska stoppa in sina händer, och enligt legenden ska de huggas av om en har ljugit, eller ljuger när en står där. Det verkar lite oklart :-). Brunnslocket, eller vad det är, kallas Bocca della Verita. Vi stoppade in våra händer i munnen på locket, och de blev som tur var kvar :-). Rätt kul grej, och gratis :-).
 
Nu hade jag tänkt att lägga upp en bild därifrån, men jag tog tydligen de bilderna i för hög upplösning, så jag kan inte ladda upp dem här...
Vi klarar oss bra utan mig på bild igen, här är ialf själva kyrkan - Santa Maria in Cosmedin.
 
Sedan fortsatte vi till den kyrka som jag försökte besöka igår och som då var stängd, alltså Santa Maria in Aracoeli. Den här gången var den öppen. För att komma in där måste en gå upp för en lång trapp. Lite av ett träningspass, men det var det värt, för det är en fin kyrka. Det mest spännande med kyrkan är dock kopian av jesusbarnet - Santo Bambino. Den ska ha lite olika krafter som jag förstår, men jag vet inte om det även gäller den här kopian. Originalet förefaller nämligen vara stulet.
Många trappsteg... Santo Bambino får ni googla, för bilderna jag tog på den är även de för stora för att ladda upp här.
 
Nu är vi som synes hemma hos Abbe och Bettan igen och snart är det väl dags för middag.
 
Imorgon förmiddag åker vi tillbaka till vad som jag förstår är ett snöigt Sverige, men det har kanske redan smält bort :-)!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0