Nazistkungen

Sicken rubrik, men den är tagen från Världens Historias dokumentär med det namnet om Edward VIII. Egentligen är det inte konstigt alls, men innan vi började kika på "The Crown" hade jag ingen aning om att Storbritannien haft en kung som abdikerat för inte så länge sedan och att han även hade ialf någorlunda täta kontakter med nazisterna. Den här dokumentären jag nu sett om honom var inte nådig i kritiken mot honom, säkert med all rätt, han föreföll ha varit en person som gjorde vad som helst för att åter bli kung i Storbritannien. Det värsta var att han hade varit för ett bombande av Storbritannien för att få landet att kapitulera. Lite av en aha-upplevelse att se den här dokumentären, samtidigt som jag blev lite fundersam på dess objektivitet, men det kan jag ju inte avgöra.
 
"Den gyllene generationen" från Hockeyns Historia var en dokumentär som fick mig att må bra. Den handlar främst om Forsberg, Sundin och Lidström. När jag såg dokumentären upplevde jag något som inte känns som det finns kvar längre. En sammanhållning, att "alla" kände till de här personerna, och att de alla stod för något bra. Något som enade landet. Jag kunde känna igen mig i en blyg person som Forsberg från Ö-vik. Det finns säkert där fortfarande, men inte är det på samma sätt nu? Det kanske inte säger så mycket, och är säkert inte så dåligt, men jag kan inte nämna många hockeyspelare i Sverige numera. Det är klart det finns fans, men på det stora hela måste det vara avsevärt färre som bryr sig och känner gemenskap med dagens bästa svenska hockeyspelare.
 
Vi såg även "Gåtan Al Pacino" om Al Pacino. Jag blev inte mycket klokare gällande Al Pacino efter att ha sett den dokumentären, men jag borde se filmen "Sea of Love" någon gång. Det är väl det jag tar med mig.
 
Till sist såg jag "Qatar - landet som köpte fotbolls VM". Det är som vissa dokumentärer inte sätter något avtryck i mig trots att de borde det. Dokumentären visar lite halvdåliga boendeförhållanden för några vakter och annat i Qatar, men knappast katastrofala. Det är även det här med alla dessa människor som måste göra något och konkurrerar med varandra. Det är självklart så att det borde betalas högre lön, men när det är så många som ändå jobbar för låg ersättning, varför betala mer? Men främst när allt framstår som så jävla illa i Qatar, varför bojkottas inte hela landet? Qatar är väl ändå världens rikaste land? Det är förvirrande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0