Boken - Det

Vi kikade på en lägenhet i torsdags som är intressant. Det skulle dock bli väldigt dyrt att bo där. Vi lade ett lågt bud som inte accepterades, men jag tror att det finns möjlighet att få lägenheten för utgångspris. Det är inga problem med att köpa, men åter igen, är det värt att betala så mycket varje månad? Det senare kommer vi dock aldrig komma undan.
 
Igår kväll läste jag ut Stephen Kings tegeltsten till bok "Det", eller "It", som den egentligen heter. Jag har skrivit en del om Stephen King förut här i bloggen och hur han påverkat mitt liv med sin litteratur. Just boken "Det" har väl haft sin del i det, och känts som en bok som jag sett i otaliga bokhyllor genom åren. Frågan är dock hur många som verkligen läst boken? Den utgåva på svenska som jag nu läst omfattar hela 1188 sidor med tät text, så det har tagit sin tid att läsa igenom boken.
 
Jag såg hela, eller delar, jag minns inte riktigt, av serien "Det" från 1990 med Tim Curry när jag pluggade. Det jag minns från den var att jag upplevde det som att det blev rätt fånigt på slutet när "Det" blev en spindel. Jag har dock för mig att jag ändå tyckte det var en ok serie. Jag bör ju även se om den nu om det går. Det var dock efter att jag sett de två nya filmerna med Bill Skarsgård som jag kände att jag behövde läsa boken, vilket jag nu gjort. De filmerna tyckte jag var riktigt bra, vilket jag även skrivit om här för inte så länge sedan.
 
Boken då? Blev jag något klokare? Jag brukar klaga på att böcker är för tjocka, och "Det" lider verkligen av det. Det händer egentligen inte så där väldigt mycket, men King lyckas ändå få in väldigt mycket ord, vilket ibland gör det en aning tradigt. Trots det är boken ändå på det stora hela spännande mest hela tiden. Jag fann det intressant att boken hoppar i tiden. Det är även en del, med dagens moral, gällande sex som är minst sagt uppseendeväckande. Den delen är inte med i de senare filmerna. En hajar verkligen till. Det som jag dock fann mest intressant med boken är att det är en skräckhistoria som ändå fångar in så mycket annat. Det är mobbning, misshandel, hypokondri, kärlek, psykologi, sex, rädsla, religion, ungdom vs vuxenhet mm. Det var nog länge sedan jag kände att jag drogs in i en bok som den här gången. Det händer att jag brukar känna att det här kommer jag glömma bort omgående, men så lär det inte bli i det här fallet.
 
Jag har inte den breda kunskapen gällande litteratur, men i min värld står sannolikt "Det" ut gällande liknande litteratur. Jag vet dock inte om King lyckas förklara vad "Det" egentligen är, vilket är lite irriterande, men sannolikt inte heller meningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0