Agra

Nätet är förskräckligt långsamt här på hotellet, så det blir nog inga bilder, men vi får se.
 
Idag har vi både mått bra och haft det bra. Vi har till och med fått igång AC:n på hotellet. Vi var tvungna att säga till så att de skulle sätta på den... En stöter på en del sådana här knepigheter här. Vi var även tvungna att betala tre procent extra för att betala med kort på det här hotellet, det har inte hänt någon annanstans, så det är ju lite märkligt, men samtidigt en så liten summa att det är svårt att bli irriterad.
 
Idag har vi även varit i Agra och kikat på Taj Mahal. Vi blev hämtade med bil kl 03.00 imorse och resan tog tre timmar ned till Agra. Det i samma bil, så vi åkte alltså med privat chaufför i tre timmar. Vi var framme i Agra och Taj Mahal vid 06.00, vilket var perfekt, för det var inte så varmt och inte så mycket folk. Soluppgången missade vi förvisso, men det var ändå rätt disigt, så hade inte gjort så stor skillnad. I Agra mötte vi upp vår privata guide som vi sedan gick runt med några timmar under dagen.
 
Taj Mahal var lika vackert som en sett på bilder tidigare, och kanske till och med ännu vackrare än på bilderna. Riktigt vackert måste jag säga. Vi hängde runt där någon timme innan vi åkte vidare till Röda fortet i Agra. Där stannade vi av någon anledning bara utanför, och guiden menade på att det inte var så mycket att se och att det var bättre att åka till "Baby Taj", som vi inte visse vad det var, men det lät ändå intressant. "Baby Taj" visade sig sedan vara det mycket vackra Itmad-ud-Daula som redan ingick i turen, men det fattade vi inte förrän efteråt. Vi var ändå rätt nöjda efter att ha besökt de här tre platserna och blev sedan skjutsade till en rätt dålig restaurang som serverade dyr och dålig frukost för rätt mycket pengar, och där det av någon anledning bara var turister. Sådant har jag varit med om förut, och det är väl ok, men sedan blev jag förbannad. För efter det blev vi skjutsade till någon affär där de sålde massa grejer i form av stenmosaiker. Det är egentligen inte mosaiker, men ser ungefär så ut. Det är någon form av känt stenkonstverk från Agra. Det ingick inte i turen och försäljaren var väldigt mycket på. Då skällde jag ut guiden, och han hade sina förklaringar, även om de var dåliga. Till slut fick vi några vykort som kompensation :-). Sedan har jag varit i kontakt med bokningsbolaget som ska kolla upp det. Med det senare kommer det säkert inte hända så mycket, men det ska bli kul att skriva en syrlig recension på Tripadvisor. Hursomhelst, det här hade jag kunnat leva med, men det förefaller nu i efterhand som att guiden blåste oss en aning på Röda fortet i Agra, vilket stör mig mer, och det har jag också tagit upp med bokningsbolaget.
Taj Mahal.
Röda fortet som vi nog blev lite snuvade på.
Itmad-ud-Daula eller "Baby Taj" som det också kallas.
 
Även den andra personen här jag fått skälla ut efter att ha skällt ut en försäljare som försökte lura på mig en dyrare taxi på flygplatsen i Delhi. Det ät tröttsamt att behöva bli förbannad.
 
Vi kom hem efter att ha varit borta i 12 timmar. Efter det har vi inte gjort så mycket. Vi var ute och käkade och har även skaffat ett elektroniskt SIM-kort vilket verkar väldigt smidigt, så nu ska vi nog inte ha några problem med mobil-internet längre.
 
Morgondagen är lite öppen än så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0