Air Crash Investigation

Nu är håret betydligt kortare. Hes och slemmig i halsen är jag dock fortfarande :-).
 
Liverpool kryssade hemma mot Arsenal igår i en vansinnigt underhållande match. Tänk om Liverpool kunde spela så lite oftare.
 
Främst tänkte jag dock nu skriva om serien "Air Crash Investigation" eller "Mayday" som den också verkar heta. Jag har skrivit om den förut, men det är en serie som täcker de flesta kända flygkrascherna, och nu har jag sett betydligt fler än jag hade gjort sist.
 
Jag har försökt se många av de olyckor, eller vad en ska kalla dem, som jag själv känner till, och det jag främst slagits av är att olyckorna väldigt ofta uppkommit på grund av slarv. Typ som olyckan i Ryssland där Stefan Liv dog, där verkar piloten ha lyckats bromsa planet vid starten, och olyckan med Spanair-planet i Madrid följde inte piloterna sina egna kontroller, förvisso gjorde ett annat fel att det blev något svårare, men ändå. Planet som trillade ned över Long Island snart efter 9/11, där lyckades piloten svänga fram och tillbaka så mycket att stjärtfenan, eller vad en ska kalla det, lossnade. Andra grejer som jag reagerat på är att det tydligen går att stänga av syrestillförseln från cockpit, vilket säkert var det piloten gjorde i MH370, och vilket även hände oavsiktiligt med Helios 522, så att även piloterna tuppade av och planet kraschade i Grekland. Det mest otäcka var nog TWA 800 som exploderade i luften, och som jag hade minnen av blev nedskjutet, men vilket inte stämmer, och där planet delades på ett sätt så att mitten och bakpartiet sannolikt flög vidare en stund utan cockpit. Den skräcken vill jag inte vara med om. Det är en oerhört intressant serie.
 
Nu har jag även sett klart den andra omgången av Beck-filmer, eftersom jag såg "Sista vittnet" häromdagen. Helt ok Beck som jag också hade sett förut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0