Patricia Highsmith

Nej jag har egentligen ingen koll på författaren Patricia Highsmith, och jag visste inte ens förut att det var hon som hade skrivit "The Talented Mr Ripley", men jag såg en klart sevärd dokumentär om henne igår.
 
Hon var lesbisk i en tid där det var svårt, och jag antar att det kanske inte var helt lätt att vara kvinnlig författare då heller, även om det finns en hel del exempel på det från den tiden. Hon verkade även njuta av livet, och det uppskattar jag ju när folk gör :-).
 
"Loving Highsmith" heter dokumentären ialf.
 
Det jag dock tänkte skriva om, och som jag skrivit om tusen gånger tidigare, är hur min förståelse av världen ständigt förändras. Det här är ingen stor grej, men inte trodde jag att den utmärkta filmen "The Talented Mr Ripley" var en filmatisering av en bok skriven av en amerikansk kvinna, och inte heller förstod jag att Tom Ripley förekommer i flera böcker. Jag glömmer bort det mest hela tiden, men två personer som tittar på samma sak, ser oftast helt olika saker utifrån sina erfarenheter osv. Gymnasiefilosfiskt absolut, men jag tror att vi ständigt glömmer bort det.
 
Det var det jag ville säga idag.
 
...och förresten, jag tror nog att jag faktiskt är på väg att bli frisk nu. Inget pannont eller hostanfall under dagen ialf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0