Runt i halva Mumbai

Nu har vi förvisso varit hemma på hotellet en stund, men under dagen har vi farit runt i Mumbai med egen guide och chaufför i sex sju timmar någonting. Ganska så fullt upp med andra ord.

Efter att jag hade tryckt in ett par öronproppar kunde jag även sova natten till idag, och efter hotellets överraskande bra frukost var vi redo för turen.

Vi blev upphämtade på hotellet av guiden och chauffören och sedan drog vi iväg. Först blev det ett besök på en blomstermarknad som inte hade så många försäljare vid den tiden på dagen, så det var inte det intressantaste stoppet, men efter det stannade vi vid Mumbais största tvättanläggning, Mahalakshmi Dhobi Ghat. Det är som en stor öppen tvättanläggning där typ företag mm tvättar det som de behöver ha tvättat.

Det verkar ta en evighet att ladda upp bilder, så det får bli en annan gång eller inte alls (nu dagen efter gick det bättre).
Det gick att ladda upp lite bilder när jag förminskade dem en del, men det tog tid ändå. Hursomhelst, tvättanläggningen.

Sedan for vi vidare till The Gateway of India, som vi kände till sedan tidigare, men trevligt att ta lite bättre bilder och se monumentet i dagsljus. Monumentet byggdes för att välkomna George V 1911, och han var tydligen den första brittiska monark som besökte Indien. Nu tror jag att monumentet är mer populärt eftersom de sista brittiska trupperna lämnade Indien här efter självständigheten 1948. Det blev även några nya bilder på The Taj Mahal Palace.
The Gateway of India, och vad gör en inte för att undvika solen. De gamla träningsbyxorna har fått nytt förtroende :-).

Resan gick sedan vidare genom att vi kikade på ingången till ett museum och på ett Big Ben-liknande klocktorn vid ett universitet. Sedan kikade vi när det spelades några cricket-matcher i värmen. Efter det åkte vi vidare för att se den stora tågstationen Chhatrapati Shivaji Terminus. Den hette tidigare Victoria Terminus Station, som är mycket lättare för mig att komma ihåg, men jag har full förståelse för att indierna gärna byter namn på sina kända byggnader osv. Väldigt fin tågstation också.
Den otroligt fina tågstationen.

Sedan blev det en marknad till, och sådant intresserar mig inte jättemycket, men jag tror att den också har bytt namn, men är känd vid namnet Crawford Market.

Nu var vi lite hungriga och trötta, så det blev lunch på den vegetariska restaurangen Status. Där käkade vi thali, vilket är en mängd smårätter på en stor tallrik. Inte dumt alls, och mätta blev vi. Det var även svårt att äta upp för de kom och fyllde på de små skålarna med mat hela tiden :-).

Mätta och belåtna åkte vi upp till Banganga Tank som är en liten sjö, pool, eller vad en ska kalla det, som bildats av en sötvattenkälla. Hinduerna tänker att vattnet kommer från Ganges och badar därför gärna där samtidigt som de kastar ut aska från de som dött i vattnet. Lite märkligt, men så verkar det vara, eller de kanske inte gör det samtidigt, men i samma vatten som de kastar de dödas aska badar andra. Det här ska tydligen ligga på Mumbais högsta punkt och tillhör templet Walkeshwar. Rätt intressant plats som jag aldrig hade hört talas om innan.
Banganga Tank.

Klara med det åkte vi vidare till någon trädgård där vi tog några foton på utsikten över Mumbai. Vår guide hade innan sagt till att det kommer komma folk som vill ta foton av oss. Det hade vi inte märkt något direkt av igår, men idag märkte vi av det en del. Guiden tyckte att alla som önskade ta foton var idioter och ville inte att vi skulle ställa upp eftersom det kunde bli för mycket, men här lät jag ialf en person ta ett foto, då kom det givetvis minst en till som ville ta foto, som jag kände mig tvungen att avvisa. Jag kände mig lite som en kändis :-).

Det sista stoppet blev sedan huset Mani Bhavan där Gandhi hade sitt huvudkontor mellan 1917 och 1934. Här filade han på många av sina upptåg. Det här var också något som var lite oväntat för oss, men kanske det mest intressanta på hela dagen.
Inte helt kosher kanske, men jag ville ändå komma så nära Gandhi jag kunde. En byst som finns inne i Mani Bhavan.

På vägen hem åkte vi åter över den långa bron och satt fast i bilköer rätt länge, men till slut kom vi hem efter en mycket bra dag i den relativt höga värmen. Det är runt 30 grader, så inte galet på något sätt, men ändå lite för varmt för att knalla runt för mycket.

Nu ikväll har vi bara tagit en öl och lite lätt mat här på hotellet, och vi har inte riktigt bestämt oss för vad det blir imorgon.

Jag ska försöka komplettera med lite fler bilder imorgon. Nu när det blev morgon, har jag gjort det!