Djurgården

Igår körde jag lite sightseeing här i stan på egen hand. 
 
Efter att ha sett dokumentären om Bodil Malmsten tänkte jag att jag skulle leta reda på det som finns kvar av henne. Hon ska vila i urnlunden vid Maria Magdalena kyrka på Söder. Jag hade aldrig varit på den kyrkogården, och sedan såg jag även att Evert Taube vilade där, så jag tänkte varför inte gå dit och kika lite. Så det var nog den kombinationen som gjorde att jag åkte dit, inte Bodil i sig :-).
 
Evert var inga konstigheter att hitta med hans huvud avbildat ovanför gravstenen. Bodil var knepigare, för det var snö överallt i urnlunden. Jag ville inte gå runt och skrapa bort snö till höger och vänster, så de blev inget av med det. Säkert hon som gav tillbaka eftersom jag var lite kritisk mot henne i ett tidigare inlägg :-). Jag funderade även på att fråga någon om de visste var hennes namn fanns någonstans, men jag kände att det skulle bli konstigt om de undrade om jag gillade Bodil, och jag hade fått svara nej :-).
Evert Taube. Något sådant hade ju varit lite kul att ha själv. Speciellt med tanke på att ingen hade förstått varför :-).
Urnlund och körka. Jag har för mig att de äldre gärna kallade det "körka" i Närke när jag växte upp :-).
 
Sedan for jag iväg till Djurgården. Det var själva grejen med dagen och något jag tänkt på länge, att gå runt Djurgården. Typ kika på Rosendals slott osv. Rosendals slott var dock stängt för säsongen.
 
Jag tog bussen till Valdemarsudde och knallade därifrån. Först tog jag sikte mot Thielska Galleriet, där jag aldrig varit förut. På vägen gick jag förbi Frihetens port och Täcka udden. Det senare ett hus där jag skulle kunna tänka mig att bo. Svårt att se att det händer, men drömma får jag ju :-).
Frihetens port. Det handlar om tacksamma ester som fått en fristad i Sverige. Finns nog en och annan est som inte är lika tacksam mot Sverige, men det är en annan historia...
Täcka udden. Hade ju varit fint med sjöutsikt, gott om plats och centralt läge. Allt i ett så att säga!
 
Thielska Galleriet visade sig vara rätt trevligt. Jag är ingen konstälskare, även om jag ibland försöker inbilla mig det. Kombinationen av att besöka en intressant byggnad, konst och historia brukar dock tillsammans ändå ge mig viss tillfredsställelse. Även själva grejen att "förstå" vad Thielska Galleriet är, som med mycket annat jag känner till namnet på, men inte vet vad det är, gör mig tillfreds.
 
Huvudutställningen var en med Oskar Bergman. En gubbe som gillade att måla björkar och att göra små blommor lite för stora. Säkert jätteduktig, men jag hade svårt att bli betagen. Säger säkert mer om mig än målningarna, men men. På våningarna högre upp i huset fanns dock en massa Carl Larsson, Zorn, Munch osv. Det gillar jag bättre. En målning av Toulouse-Lautrec fångade också mitt intresse, kanske främst för det snygga namnet :-).
Oskar Bergman gillade björkar, men i ärlighetens namn så fanns det faktiskt en del lite mer intressanta motiv också.
Mycket Munch och lite tant.
Nietzsches dödsmask. Morbit, men då givetvis även intressant. Nietzche kunde inte valt en enklare stavning av sitt namn?
 
Innan jag gick vidare tog jag en kaffe, men jag glömde kissa, så det blev en kissnödig väg hemåt. ...och det var långt att gå. Jag gick från galleriet till Kungsträdgården, så det tryckte på rätt bra när jag kom hem sedan. Kunde väl ha försökt stanna på vägen någonstans, eller kissat i naturen på Djurgården, men det kändes inte rätt, så det blev inte av :-).
 
Nåväl... På vägen hem gick jag längs Djurgårdsbrunnskanalen. En kanal som jag åkt igenom med båt, men aldrig gått längs med. Fint måste jag säga. Tänkte hälsa på Carl-Philip på Villa Solbacken, men kom fram till att han kanske inte hade uppskattat det lika mycket som jag, så det blev inget av med det :-). Jag gick även upp till det stängda Rosendals slott och tog mig en titt, och det var rätt oansenligt i det gråa vädret.
Djurgårdsbrunnskanalen, eller mest jag kanske. Fokus på fel sak också, suddig bakgrund, men så kan det bli :-). Lurar över mössan är också riktigt hett, skapar ny trend här...
Villa Solbacken, och jag kanske vågar mig närmare någon annan gång :-).
 
Rosendals slott är väl inte bedårande när det är stängt och grått väder?
 
Det var väl ungefär det jag hann med under dagen. ...och det här var något jag inte tänkte på innan jag flyttade till Sthlm. Möjligheterna att utan bil kunna se och uppleva så mycket historia och annat som jag finner spännande. På det sättet är jag tacksam för att jag flyttade hit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0